Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Groen verbond KLM en Schiphol voor ecotoeslag - ALTERNATIEF VOOR POLITIEKE ECOTAKS

De Telegraaf - door ARNOLD BURLAGE - 4 Jun.07

• KLM en Schiphol wijzen de weg met een nieuwe milieutoeslag.


SCHIPHOL – Air France-KLM en de luchthaven Schiphol hebben een alternatief plan voor de ecotaks van het kabinet geformuleerd. Het nieuwe plan moet de luchtvaart in ons land in één klap ’groen’ maken. Het kabinet is over het splinternieuwe voorstel van Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine en KLM-president Peter Hartman afgelopen weekeinde per brief geïnformeerd. Zij hebben dit uitgelekte plan gisteravond beiden bevestigd.
Uitgangspunt is dat vliegmaatschappijen per ton CO2-uitstoot circa €10 betalen voor vluchten vanuit Nederland. Voor de berekende totale uitstoot per jaar van 10 miljoen ton CO2 komt dat neer op een ecotaksopbrengst van €100 miljoen. Het zijn de passagiers die de nieuwe ecotaks moeten financieren. De nieuwe toeslag, die direct aan het milieu ten goede moet komen, bedraagt ongeveer een derde van de officiële ecotaksbelasting uit de kabinetsplannen. Deze zou ongeveer €25 tot 30 ton CO2 moeten gaan bedragen.
De opbrengst gaat in een onafhankelijk ’emissiekas’, waaruit internationale milieuprojecten in de derde wereld kunnen worden gefinancierd. Het systeem loopt vooruit op de emissiehandel, die in 2011 in de wereldluchtvaart wordt ingevoerd.
„We zijn op deze manier koploper en zetten wereldwijd de toon. De steun van het kabinet is nodig en het is natuurlijk essentieel en dat we met de invoering van die internationale emissiehandel niet twee keer gaan betalen”, aldus Gerlach Cerfontaine. Op de details van het plan wil hij nog niet ingaan voordat dat met het kabinetBalkenende is besproken. De luchtvaartvariant zorgt ervoor dat de vuiluitstoot van vliegtuigen – in tegenstelling tot de kabinetsplannen – direct wordt gecompenseerd met maatregelen voor een schoner milieu.
Het initiatief van de directies van KLM en Schiphol is een reactie op de plannen van het kabinet, die in het regeerakkoord €350 miljoen noteerden voor een ticketbelasting. De toeslag werd aanvankelijk vanuit de politiek ecotaks genoemd. De afgelopen week kreeg de luchtvaartsector in een vertrouwelijk overleg met onder andere minister Camiel Eurlings (Verkeer) en staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) te horen dat het als een ’normale’ rijksbelasting moet worden geschouwd. De luchtvaartsector heeft zware kritiek op een toeslag als die geen enkel milieudoel dient.


Wereldwijd zal het plan van KLM en Schiphol waarschijnlijk direct veel opzien baren. Het zal onherroepelijk ter sprake komen tijdens de jaarlijks vergadering van de IATA, de organisatie van burgerluchtvaartmaatschappijen, die deze week in Vancouver wordt gehouden. Vicepresident Leo van Wijk van Air France-KLM zal daar het groene initiatief toelichten.
De gehele luchtvaartsector, van nationale tot internationale vliegmaatschappijen, heeft breed kritiek op het Nederlandse kabinetsplan. De invoering van de fikse tickettoeslag stuit algemeen op groot onbegrip. De vliegtaks treft vooral luchtreizigers met een kleine beurs en passagiers die met een prijsvechter voor ticketprijzen van soms enkele tientjes willen reizen. De vrees bestaat dat budgetmaatschappijen uit ons land vertrekken omdat hun vliegprijzen na de kabinetsplannen straks meer dan verdubbelen.
„Als er dan toch een tickettoeslag betaald moet worden, laat passagiers er dan nog een goed gevoel bij krijgen. Dat lukt niet door het in een bodemloze put te gooien”, aldus president Cerfontaine van de luchthaven.



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN