Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Tickettaks kost economie miljard euro

De Telegraaf - door ARNOLD BURLAGE - 28 Aug.07

EINDHOVEN – De vliegticketbelasting, die het kabinet €350 miljoen oplevert, kost onze economie zeker €1 miljard. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens.
De tickettaks, geen milieuheffing maar een gewone rijksbelasting, moet al in januari ingaan. De schade, die met de hogere vliegprijs van naar schatting €25 à €30 per ticket ontstaat, is voornamelijk een gevolg van een verwachte daling van het aantal passagiers. Op Eindhoven Airport, waar 74% van de passagiers kiest voor prijsvechters, moet op een daling in passagiers van 30% worden gerekend. „De positie van de BV Nederland wordt met de maatregel enorme schade berokkend. Het gevolg is desastreus”, aldus Bart de Boer, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens en directeur van Eindhoven Airport.
De voorspelde daling van het aantal passagiers wordt mede veroorzaakt door concurrentie van luchthavens pal over de grens. De hogere vliegprijs heeft anderzijds tot gevolg dat niet meer per vliegtuig wordt gereisd.
De directe effecten van de invoering van de ticketbelasting voor de Nederlandse economie bedragen €245 miljoen, volgens het onderzoek. Naast directe effecten tikken ook nog de indirecte effecten aan uitgaven aan hotels, restaurants en reisbureaus. De totale kosten worden door het onderzoek vastgesteld op €1 miljard.
De vliegprijs stijgt als gevolg van de kabinetsmaatregel significant. Voor prijsvechter Ryanair, met een gemiddelde vliegprijs van €82, betekent de tickettoeslag een tariefsverhoging van 30%. „Wat met name voor onze regionale economieën de laatste jaren zorgvuldig is opgebouwd, wordt zo in een klap afgebroken”, aldus de voorzitter van de koepelorganisatie van alle Nederlandse luchthavens.

Voor zogenaamde transitpassagiers, die bijvoorbeeld op Schiphol voor doorverbindingen kiezen, gaat de tickettaks niet gelden: die geldt uitsluitend voor de 14,8 miljoen in ons land vertrekkende passagiers.
„Onacceptabel dat rijke Russen, die via Schiphol naar de zon vliegen en hier zelf met twee keer starten en twee keer landen van de luchthaven gebruikmaken, niets betalen, terwijl Nederlandse gezinnen met kinderen zo’n forse taks wel moeten betalen”, aldus VVD-Tweede Kamerlid Tineke Dezentjer-Hamming. „Eindelijk is vliegen binnen ieders bereik en dan wordt dat met name voor de laagstbetaalden weer onmogelijk gemaakt, uitgerekend door dit kabinet, dat ’socialer’ in het vaandel heeft staan”, voert het liberale parlementslid nog aan.
Vooral prijsvechters zoals Ryanair, maar ook Transavia en easyJet lopen met de belastingmaatregel grote schade op en dreigen te stoppen of uit te wijken naar buurlanden, bij voorkeur Duitsland, waar de tickettaks niet wordt geheven.



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN