Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

11.000 handtekeningen tegen Vliegtax - Nieuwe steunbetuigingen zijn nog steeds welkom

Consumentenbond Nieuwsbericht 5 Sep.07

De Consumentenbond spreekt donderdag 6 september a.s met staatssecretaris De Jager van Financiën over de tax op vliegtickets. Volgens de bond is deze heffing niet meer dan een belastingmaatregel die in deze vorm zeker niet helpt om de milieuproblematiek rond het vliegen aan te pakken.

Eind juli riep de Consumentenbond consumenten op een petitie te ondertekenen als men het met het standpunt van de bond eens was. Inmiddels zijn er bijna 11.000 digitale handtekeningen binnen gekomen. Nieuwe steunbetuigingen zijn nog steeds welkom.

Click op "Ga naar petitie"


De Consumentenbond is voor het principe dat de vervuiler betaalt. Dit moet dan wel via maatregelen gebeuren die ook echt werken. Dat doet de Vliegtax niet: het staat niet vast dat door deze belastingmaatregel minder mensen het vliegtuig zullen pakken. Ook worden belastinginkomsten van deze Vliegtax niet aangewend om de milieuschade van de luchtvaart te compenseren. Bovendien maakt de maatregel geen onderscheid tussen ‘vuile’ en ‘relatief schone’ vluchten.

Het kabinet wil deze nieuwe belasting, die de staat 350 miljoen euro oplevert, vanaf volgend jaar invoeren.

BARIN Press release 24 July 2007:

BARIN supports Consumenten Bond's Dutch Consumer Petition Action against Government plan for a Ticket Tax levy


The initiative of the Dutch Consumer Association "Consumenten Bond", to stimulate the Dutch Consumer to express their objection against the plans of the Dutch Government to levy a Ticket Tax as from 2008, has BARIN's full support.

Initially the Dutch Government launched the tax in connection with the Environment. At a later stage the Government informed an airline/airport delegation that the Ticket Tax plans are for the sole purpose of funding the General Budget to an amount of Euro 350 million per year, with no relation to the evironment.

As stated by the BARIN Chairman, earlier this year:

- Air transport contributes a small part of global CO2 emissions—2%. By contrast, the air transport industry supports 8% of global economic activity. Even if all air travel stopped, the result is only a 2% global improvement in CO2 emissions. But the impact on global economies would be disastrous.

- Taxes are not the answer. They do nothing for the environment. And they kill the economic social benefits that air transport brings. A solution must be found that does not limit airlines' ability to invest in new technology.

- Environmental responsibility is a pillar of our industry alongside safety and security. We are the safest form of transport because of global standards and harmonisation. The same approach is needed to deliver the best results on environment issues.

- Such Tax doesn't contribute to environmental measures. It unjustifiably increases the price of airtransportation.

- There is an ongoing increasing demand for more mobility, and such a tax will victimise the airlines and their customers, i.e. the passenger.

- Level playing field world wide and for all transport modes is a "must", in case one insists on such a tax


BARIN encourages the Dutch Consumer to massively join this Consumenten Bond campagne, by filling in their Internet Petition Action (see below)

Click on "Ga naar petitie"

Also the Dutch Travel Association ANVR ,the Dutch "Milieu- en Natuurplanbureau (MNP)", Schiphol Group, IATA, AEA, and many other parties have expressed very strong concerns regarding this taxation plan of the Dutch Government.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN