Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

EasyJet dreigt met uittocht Nederland

Reisrevue E-mailnieuwsbrief nr. 226, 7 Sep.07 door Paul Eldering

Lowcoster EasyJet dreigt Den Haag met een uittocht uit Nederland, als de omstreden 'ecotax' doorgaat. Die zou per 1 januari 2008 gemiddeld 25 euro per ticket gaan bedragen.

Reactie CEO Harrison
'Waanzin! De plank wordt volledig misgeslagen. Er is niet over de gevolgen nagedacht', zo zei CEO Andy Harrison van EasyJet donderdag 6 september tijdens een persconferentie in Amsterdam.

Hij waarschuwde voor 'zeker 25 procent minder capaciteit in Nederland' als EasyJet getroffen wordt door deze 'ordinaire' belastingmaatregel. 'We gaan onze vliegtuigen dan gewoon elders inzetten', aldus Harrison.

Huidige operatie Nederland
EasyJet vliegt nu van Schiphol naar tien bestemmingen in Europa. Onder meer dertien keer per dag naar drie Londense luchthavens. Volgens Harrison goed voor twee miljoen oneway passagiers. 'De heffing zal de vraag op onze routes negatief be´nvloeden. En dat geldt voor veel meer airlines. Het wrange is dat het milieu er niet mee wordt gediend', vindt hij.

Harrison vertelde dat transit-passagiers en oude vrachtvliegtuigen bijvoorbeeld buiten schot blijven. 'Het lijkt dus meer op een puur Hollandse vakantiebelasting.' Beter is volgens hem om vliegtuigen te belasten in plaats van reizigers. 'Daar zitten immers de grote vervuilers. Vooral verouderde machines van netwerk-carriers...'

'EasyJet milieuvriendelijk'
EasyJet is volgens Harrison een van de milieuvriendelijkste airlines. 'Dat komt door onze jonge, zuinige vloot en de volle point-to-point vluchten. Zeer efficiŰnt. Zonder zo'n onzinnige tax in Nederland zouden we hier makkelijk tien procent per jaar kunnen groeien.'

Oproep ban 'oude' kisten
Hij wil graag een open debat. Ook heeft EasyJet Brussel verzocht vanaf 2012 alle 'oude' vliegtuigen uit het Europese luchtruim te bannen. EasyJet heeft voor zes miljard aan nieuwe 'schonere' toestellen besteld. 'In de toekomst investeren we tevens in de modernste ecojets', laat Harrison weten.

=======================================
Reisrevue E-mailnieuwbrief 1 Jun.07

Rel om 'ecotax' vliegreizen op komst
01 JUN 2007
Insiders houden serieus rekening met een enorme rel om de omstreden 'ecotax'. De regering voert die per 1 januari 2008 zeker in op vliegreizen. Dit ondanks felle protesten uit luchtvaart en reisbranche. Het gaat gemiddeld om een prijsverhoging van circa 25 euro per ticket.

Opbrengst 350 miljoen euro
Totaal moet dit de schatkist 'structureel' 350 miljoen euro per jaar opleveren. Zo is onherroepelijk afgesproken in het regeerakkoord, aldus minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. In een besloten gesprek met vertegenwoordigers van de industrie heeft hij dat nog eens benadrukt.

Het kabinet geeft toe dat deze belasting niets te maken heeft met het milieu. 'Wij hebben de heffing nooit in verband gebracht met het woord eco.' De airlines kunnen het niet eens worden over de verdeelsleutel van de ticket-tax. Daarom neemt de minister nog voor het zomerreces zelf een besluit hoe en bij wie hij ge´nd gaat worden.

Mogelijk dat de bedragen straks verschillen voor shorthaul en longhaul vluchten. Het is echter onduidelijk of er ook onderscheid wordt gemaakt tussen opstappende en transferpassagiers in Nederland. En tussen business en economy class.

Branche melkkoe
De branche spreekt er schande van dat zij kennelijk als melkkoe wordt gebruikt. Het gaat bijna om een verdubbeling van de kosten. De huidige airporttax bedraagt ongeveer 400 miljoen euro per jaar. Die wordt echter afgedragen aan Schiphol (passenger service charge en start- en landingfees).

Er zou al berekend zijn dat de vraag naar vliegreizen vanuit Nederland met 10 tot 15 procent gaat inzakken. Het gevolg kan zijn dat Schiphol de dupe wordt en de gederfde inkomsten opnieuw moet verhalen op de luchtvaart. Bovendien dreigen touroperators de prijsstijgingen niet meer op tijd in de wintergidsen te krijgen.

Geen uitstel heffing
De minister wil de heffing naar verluidt niet uitstellen tot 1 april 2008. Het is een voldongen feit en jammer voor de consequenties, lijkt de boodschap van de overheid. Ook de concurrentiepositie van de KLM kan geschaad worden, aldus deskundigen.


Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN