Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Chinezen laten ’duur’ Schiphol links liggen

De Telegraaf - door Arnold Burlage - 13 Sep.07

UITBREIDING NETWERK ELDERS IN EUROPA

• Volgens anonieme ambtenaren doet de geplande vliegtaks het binnenhalen van luchtlijnen geen goed.

SCHIPHOL – De grote luchtvaartmaatschappijen uit China, en ook uit de Verenigde Staten, laten Schiphol links liggen bij de spectaculaire uitbreidingen van hun netwerk. Het binnenhalen van nieuwe lucratieve luchtlijnen tussen Schiphol en China, het land met de hoogste economische groei ter wereld, is verwaarloosd. Dat hebben hoge ambtenaren gisteren tegenover deze krant erkend.
Schiphol wordt te duur en is als knooppunt vooral gericht op doorverbindingen. Daardoor is Schiphol minder interessant dan andere Europese luchthavens die kunnen pronken met een veel groter achterland.
„We zijn onlangs ook geconfronteerd met twee maatschappijen uit de VS die bedenkingen hebben bij de prijzen van Schiphol. De nieuwe vliegtaks, die het kabinet wil opleggen, doet daar geen goed aan. Het maakt vechten heel moeilijk”, aldus de lezing van een topambtenaar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De keuze van de grote Chinese maatschappijen voor nieuwe verbindingen tussen China en Europa blijkt nu te zijn gevallen op Düsseldorf, Berlijn, Zürich, Londen, Manchester, Milaan, Istanboel, Wenen, Warschau en Rome.
Schiphol ontbreekt in deze lange rij.
„Enorm jammer”, reageert de directie van Schiphol Group, die stelt geen partij te zijn in de ’verloren slag’ om China. „Vliegrechten worden geregeld in bilaterale contacten en die zijn internationaal tussen staten geregeld, niet tussen luchtvaartmaatschappijen en luchthavens”, aldus de woordvoerster.
De klap voor de luchtvaartsector in ons land blijkt uit de nieuwe dienstregelingen die deze week bekend zijn geworden. Air China, China Southern Airlines, nota bene partner van Air France KLM, Hainan Airlines en Shanghai Airlines zetten aan de vooravond van het olympisch jaar volop uitbreidingen op de kaart.
Hoge ambtenaren bij de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW), belast met de bilaterale luchtvaartcontacten, geven ruiterlijk toe dat ons land de boot heeft gemist. De reden blijft onduidelijk. Vast staat dat Schiphol veel aantrekkingskracht begint te verliezen.
„We hebben het er te lang bij laten zitten. Zo is een achterstand opgelopen die we met het steeds duurdere Schiphol maar moeilijk kunnen goedmaken”, aldus een hoge official van het minister van Verkeer en Waterstaat.
Op het ministerie wordt nu alles in het werk gesteld om nog wat van de schade te herstellen. „Maar dat is niet gemakkelijk. Vroeger konden we met de kwaliteit van Schiphol veel van de hoge prijs goed maken. Nu slaat de balans door naar de andere kant. Het is niet meer automatisch value for money”, aldus de uitleg.
Vliegverbindingen tussen ons land en China zijn nu mondjesmaat verdeeld tussen Air France KLM en China Southern Airlines, dat eind dit jaar ook toetreedt tot de Skyteamalliantie van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. Het aantal verbindingen tussen China en Parijs is groter en overtreft dat van Schiphol. Ons land lijkt in dat opzicht aan het kortste eind te trekken.
Een ambtenaar van Verkeer en Waterstaat: „In de onderhandeling met China krijgt KLM zelfs nu iets meer dan China Southern, omdat die maatschappij nog over onvoldoende vliegtuigen beschikt. In principe is het verdrag gebaseerd op wederzijdse evenredigheid, dus tussen Amsterdam en Chinese bestemmingen krijgt de KLM evenveel vliegcapaciteit als China Southern Airlines.”



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN