Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

easyJet teleurgesteld over voorstel voor 'hoge vliegtax'

TourPPress Holland Infoweb 18Sep.07

easyJet is teleurgesteld over de door de Nederlandse overheid voorgestelde vliegbelasting. In de Miljoenennota die dinsdag aan de Tweede Kamer werd aangeboden is een belasting van € 11,25 per ticket voor korte vluchten en € 45 per ticket voor lange vluchten opgenomen.De overheid noemt het beschermen van het milieu als achterliggende reden voor de belasting, maar volgens esayJet is het de vraag is hoe je kunt spreken van "milieu"belasting, terwijl transferpassagiers en privé jets - samen goed voor 60% van alle uitstoot van het vliegverkeer - van de tax worden uitgesloten.

'Als er al een vliegbelasting wordt geheven, dan moet deze gerelateerd zijn aan uitstoot en niet aan passagiers', aldus de luchtvaartmaatschappij, die . groot voorstander is van het invoeren van een 'emissiehandel systeem voor Europa', een internationale oplossing voor een internationaal probleem.


Grotesk
Cor Vrieswijk, operationeel directeur van easyJet, vindt een "milieubelasting die wel geldt voor de gewone man en niet voor overstappende zakenreizigers 'grotesk': 'Vooral omdat overstappende passagiers juist extra vervuilen, omdat ze door twee (of zelfs meer) vluchten te nemen naar de plaats van bestemming vaker landen en opstijgen."

EasyJet's CEO liet al eerder weten, dat de voorgestelde belasting leidt tot 'een significante afname van passagiers, met gederfde inkomsten en verlies van banen tot gevolg'.


Forse stijging
Bij een gemiddelde ticketprijs van € 67 betekent een belasting van € 11 een toename van 16,5% van de tarieven, aldus easyJet. 'We hebben een groei op Schiphol van 10% per jaar in de planning staan, maar als deze belasting wordt ingevoerd zien we ons genoodzaakt de vluchten op Schiphol te verminderen. We verwachten dan een afname van 220.000 passagiers," aldus de reactie.

================================================

Easyjet bekritiseert "milieu"belasting

easyJet is teleurgesteld in de door de overheid voorgestelde vliegbelasting. In de Miljoenennota die vandaag aan de Tweede Kamer werd gepresenteerd is een belasting van € 11,25 per ticket voor korte vluchten en € 45 per ticket voor lange vluchten opgenomen. De overheid noemt het beschermen van het milieu als achterliggende reden. De vraag is hoe je kunt spreken van “milieu”belasting, terwijl transferpassagiers en privé jets – samen goed voor 60% van alle uitstoot van het vliegverkeer – van de taks worden uitgesloten. easyJet is van mening dat áls er al een vliegbelasting wordt geheven, deze gerelateerd moet zijn aan uitstoot en niet aan passagiers. easyJet is groot voorstander van het invoeren van het Emissiehandel systeem voor Europa, een internationale oplossing voor een internationaal probleem.

Cor Vrieswijk, Operationeel Directeur van easyJet reageert:
“Al Gore wil een belasting op CO2, de Nederlandse overheid op de vakanties van hardwerkende families. Een “milieu”belasting die wel geldt voor de gewone man en niet voor overstappende zakenreizigers is grotesk! Vooral omdat overstappende passagiers juist extra vervuilen, aangezien ze door twee (of zelfs meer) vluchten te nemen naar de plaats van bestemming vaker landen en opstijgen.”

“Deze belasting doet niets voor het milieu. Transferpassagiers en privé jets zijn van de belasting uitgesloten, wat betekent dat slechts 40% van alle passagiers betaalt. En deze kleine groep betaalt daardoor de hoofdprijs. De voorgestelde belasting leidt tot een significante afname van passagiers, met gederfde inkomsten en verlies van banen tot gevolg.”

“De EU is bezig met het Emissiehandel systeem voor de luchtvaart, dit moet in 2011 operationeel zijn. Middels dit systeem worden luchtvaartmaatschappijen aangespoord om gebruik te maken van de schoonst mogelijke toestellen. Zo wordt een balans gecreëerd tussen de enorme sociale en economische bijdrage van de luchtvaart en haar impact op de klimaatverandering.”

“Onze gemiddelde ticketprijs is € 67, een belasting van € 11 per ticket betekent een toename van 16,5% van onze tarieven. We hebben een groei op Schiphol van 10% per jaar in de planning staan, maar als deze belasting wordt ingevoerd zien we ons genoodzaakt de vluchten op Schiphol te verminderen. We verwachten dan een afname van 220.000 passagiers.”

easyJet vervoert 2 miljoen passagiers per jaar via Schiphol, waarmee easyJet de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op de Amsterdam luchthaven is en de op twee na grootste in Nederland. Tweederde van de easyJet passagiers komen vanuit het buitenland naar Nederland en geven hier een totaal van € 500 miljoen per jaar uit.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN