Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) geeft waarschuwing

Persbericht NVL 18 Sep.07

De Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) reageert teleurgesteld op de uitgelekte plannen van de Nederlandse regering met betrekking tot de vliegbelasting. Volgens de NVL kost dit banen, economische activiteit en ontneemt dit de Nederlander met de kleine beurs de mogelijkheid tot vliegen van een Nederlandse luchthaven.

Volgens de Nederlandse regering zal de belasting op korte afstandsvluchten € 11,25 euro en op lange afstandsvluchten € 45,- bedragen. Op de regionale luchthavens, met name op Eindhoven Airport en Maastricht Aachen Airport, wordt veel gevlogen met low cost luchtvaartmaatschappijen. Juist op deze luchthavens worden de zwaarste klappen verwacht. Veel Nederlanders die het zich voorheen niet konden permitteren, zijn met de komst van de low cost luchtvaartmaatschappijen in staat te vliegen naar hun buitenlandse bestemmingen. “Deze mogelijkheid wordt ze nu weer afgenomen”, aldus Bart de Boer, voorzitter van de NVL. “Een belasting van € 11,25 betekent voor een gezin met vier personen een prijsverhoging van € 45,-. Dit is voor low cost luchtvaartmaatschappijen veelal een prijsverhoging van meer dan 10% wat betekent voor Eindhoven Airport een passagiersafname van zo’n 20%.

Nederlanders die de vliegbelasting willen ontlopen, kunnen terecht op de goed bereikbare Duitse luchthavens Weeze en Düsseldorf International en de Belgische luchthaven in Charleroi Brussel-Zuid. Vooral de Duitse luchthavens hebben in de media aangegeven een groei van Nederlandse passagiers te verwachten als gevolg van het invoeren van de vliegbelasting. Airport Weeze, nu al met een Nederlands passagiersaandeel van 40%, profileert zich als “de enige luchthaven van Nederland zonder vliegbelasting”.

Het wegtrekken van passagiers naar het buitenland heeft naar alle waarschijnlijkheid tot gevolg dat luchtvaartmaatschappijen zullen volgen. Ryanair, die in augustus 55% meer passagiers heeft vervoerd dan British Airways, speelt al een tijd met de gedachte om zich met een thuisbasis te vestigen op Eindhoven Airport. Bart de Boer: “Ryanair heeft meermalen aangegeven dat ze deze intentie zullen heroverwegen als de vliegbelasting wordt doorgevoerd, en dat dreigt nu te gebeuren. Dit kost werkgelegenheid”.

De NVL benadrukt de economische impuls die uitgaat van low cost luchtvaartmaatschappijen. De Duitse Airport Weeze maakte recent bekend dat binnen een jaar na de komst van de Ryanair basis de werkgelegenheid is gestegen van 250 mensen in 2006 tot 700 mensen eind 2007.

De NVL bepleit nadrukkelijk verlaging van de vliegbelasting, voornamelijk voor de korte afstandsvluchten van de “gewone man”. Dit kan bereikt worden door niet alleen een onderscheid te maken naar afstand maar ook tussen business klasse en tourist klasse. “Het liefst natuurlijk helemaal geen belasting, maar als het niet anders kan dan maximaal € 5,- voor het korte afstandsverkeer”, aldus De Boer.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN