Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Virgin wil al snel op biobrandstof vliegen - AL GORE OPENDE BRANSON’ S OGEN

De Telegraaf - door Ronald van Gessel - 1 Oct.07

• Ondernemer Igor Kluin kreeg afgelopen weekeinde de €500.000- prijs van Branson namens PICNIC Green Challenge en directeur Goede Doelen Marieke van Schaik van de Postcodeloterij.


AMSTERDAM – De luchtvaartindustrie kan ontzettend veel duurzamer en milieuvriendelijker gaan opereren. Niet alleen door op biobrandstoffen over te schakelen, maar ook door de procedures onder de loep te nemen. “Zo is het veel zinniger om vliegtuigen van- en naar hun standplaatsen te slepen. Op JFK-airport in New York staan vliegtuigen vaak 18 minuten te taxiën in de lijn voordat ze op mogen stijgen, wat 8 ton brandstof kost. Hoofdzaak is echter dat de luchtvaart overschakelt op biobrandstof. Wij nemen daarin het voortouw, Virgin pompt de komende tien jaar $3 miljard in duurzame energie.”
Aan het woord is de Engelse luchtvaart-tycoon (Virgin Atlantic) en miljardair Sir Richard Branson. Op weg van New York naar Londen landt zijn privéjet even in Amsterdam om een prijs van een half miljoen voor ’zijn vrienden van de Postcodeloterij’ uit te reiken aan een succesvolle ’groendenkende’ jonge ondernemer. En van Londen gaat het direct weer in vliegtuig naar Darfoer om te overleggen met een door hemzelf in het leven geroepen club van ’oudere wijze mannen’ (de "’Elders’) waaronder oud-president Jimmy Carter en Nelson Mandela over de noden van de Derde Wereld. Branson (58) verspilt werkelijk geen minuut.
Op 15-jarige leeftijd begonnen in de platenindustrie behoort hij nu tot de 240 rijkste mannen ter wereld, maar achterover leunen is er niet bij. „Vroeger heb ik een paar boeken gelezen dat het allemaal wel mee zou vallen met het milieu, vier jaar geleden kwam Al Gore bij me op bezoek en sindsdien ben ik helemaal om. We moeten echt snel iets gaan doen en zelfs dan kunnen we denk ik niet voorkomen dat de wereld een aantal diersoorten gewoon kwijtraakt.”
„Nu op de rem trappen betekent de CO2- uitstoot tenminste met 15% verminderen en liefst manieren vinden om zoveel mogelijk broeikasgassen te laten “opeten” door planten. In januari of in elk geval in het eerste kwartaal van 2008 maken wij onze eerste proefvlucht met een Boeing 747 op biobrandstof, uiteraard nog zonder passagiers. Dan zijn we den eerste vóór Air New Zealand.”
„We zijn nu druk aan het experimenteren met brandstof fen en hebben twee varianten over, één op basis van suikerriet en één traditionele biobrandstof. Uiteindelijk willen we patent op een goedwerkende biobrandstof voor vliegtuigen, dan kan dat voor ons een geheel nieuwe tak van industrie worden. Niemand anders is daar nog echt mee bezig en het is toch hoog tijd.”
Branson heeft inmiddels al $400 miljoen geinvesteerd in de ontwikkeling van biobrandstoffen en de bouw van ethanolfabrieken in de VS. De komende jaren gaat alle winst van de 38 Virgin- bedrijven uit "’vuile"’ activiteiten naar duurzaamheid, dat is $3 miljard.

„Biobrandstof op basis van suikerriet is efficienter dan mais of tarwe. Het kan overal groeien, ook op slechte grond en verdringt derhalve geen minstens zo noodzakelijke verbouw van voedsel. Landen als Brazilië kunnen zonder oerwoud te kappen moeiteloos de productie van suikerriet veracht- of vertienvoudigen. Nu houden zware importheffingen de prijs van suikerriet nog te hoog, maar daar moet snel iets aan veranderen.
Als we relatief goedkope manieren vinden om ethanol om te zetten in butanol slaan we twee vliegen in één klap, butanol is een veel krachtiger brandstof en ook te gebruiken in benzine- en dieselmotoren van auto’s. De luchtvaart maakt ongeveer 3% uit van de wereldvervuiling, als we daarin het gemotoriseerde verkeer kunnen betrekken praat je over een heel andere orde van grootte.”
Dus over een paar jaar kan ik wellicht met mijn autootje tanken bij Virgin?
„Dat is een realistische mogelijkheid ja. Naast het laten vallen van importheffingen is het belangrijk dat overheden straks het gebruik van biobrandstoffen voor vliegtuigen stimuleren. Niet duurzaam vliegen moet dan zwaar worden belast. Als één maatschappij eenmaal begonnen is, volgt de rest ook”.
„En bij vliegen alleen stopt het niet, het is ook dichter bij huis. Kijk naar de prijs die ik heb uitgereikt, de jonge ondernemer heeft in feite computergestuurd “energiemanagement” voor hele straten ontwikkeld, waardoor alle beschikbare energie optimaal door alle bewoners wordt benut, dat is een doorbraak.”
Op uw eigen eiland (uiteraard op de Virgin Islands) bent U uw tijd ook vooruit?
„Mijn eigen eiland is CO2neutraal, alle energie komt van windmolens en zonneenergie. En wat voor een klein eiland kan, kan ook voor een groter gebied.”




Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN