Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Staats Courant: Vliegtaks kost miljoenen passagiers

StaatsCourant.nl - Parlementaire Nieuwsbrief 1 Oct.07

De vliegtaks die het kabinet wil invoeren, kost Schiphol meer dan vier miljoen passagiers per jaar. Vooral toeristen zullen uitwijken naar andere vervoermiddelen of helemaal niet meer op reis gaan, zo blijkt uit een onderzoek dat staatssecretaris De Jager van FinanciŽn naar de Kamer heeft gestuurd.

Het kabinet wil ruim 11 euro per ticket in rekening brengen voor Europese vluchten en 45 euro voor intercontinentale tickets. De bureaus Significance en SEO Economisch Onderzoek becijferden dat de nationale luchthaven hierdoor 10 tot 11 procent minder vertrekkende en aankomende passagiers kan verwachten in 2011. Deze daling geldt ten opzichte van de situatie in hetzelfde jaar zůnder heffing. Het aantal overstappassagiers daalt volgens deze rekenmethode met 4 tot 8 procent.

Omdat er daarnaast wel een 'autonome groei' van Schiphol wordt verwacht, levert de heffing feitelijk een 'groeivertraging' op. De luchthaven zal dus niet krimpen, maar aanzienlijk minder passagiers te verwerken krijgen dan normaal kon worden verwacht. Op een totaal van ruim 40 miljoen passagiers, zullen enkele miljoenen mensen per jaar het vliegtuig mijden.

Met name onder het toeristische verkeer worden klappen verwacht, omdat de goedkope tickets in dit segment relatief een stuk duurder worden en omdat deze reizigers prijsbewuster vliegen dan zakenlui. Daarmee bevestigen de onderzoekers de stelling van directeur O'Leary van Ryanair, Europa's grootste prijsvechter in de luchtvaart. Hij bekritiseerde de milieuheffing eerder omdat deze het reizen per vliegtuig buiten het bereik van 'de gewone man' met een gemiddeld inkomen zou brengen.

Ook regionale luchthavens zullen bloeden als gevolg van de maatregel. Zij kunnen zelfs 11 tot 13 procent minder procent passagiers tegemoet zien. 'Afgezet tegen de verwachte autonome groei komt dit neer op een vertraging van de groei met enkele jaren', schrijft De Jager aan de Kamer. Dit betekent minder omzet voor de luchthavens. Het effect op de winst is, gezien de hoge vaste kosten, nog groter.

Anderzijds zal de werkgelegenheid op de luchthavens nauwelijks te lijden hebben onder de taks. Op nationale schaal is dat effect zelfs 'verwaarloosbaar', zoals wordt bevestigd door het Centraal Planbureau (CPB), dat een second opinion uitvoerde. Het CPB maant echter ook oog te hebben voor 'de mogelijke indirecte effecten op de economie van Nederland als geheel en van de luchthavenregio's in het bijzonder'.

Het kabinet blijft bij zijn plan de vliegtaks in te voeren, zo blijkt uit de brief van De Jager. Een voorstel vanuit de sector om op een andere manier rekening te houden met CO2-uitstoot, wijst hij resoluut van de hand. Zo schept het plan geen helderheid over de gevolgen, meent hij. 'Duidelijk is wel dat dit voorstel in fiscale zin geen alternatief kan bieden, omdat er geen inkomsten voor de staat uit voortvloeien.'

Gepubliceerd op 1 oktober 2007

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN