Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Luchtvaart schoner door beter onderhoud motoren

De Telegraaf - door Arnold Burlage - 2 Oct.07

• Martinair stoot minder CO2 uit.

SCHIPHOL – Martinair bereikt met beter motoronderhoud aan de vliegtuigen een beperking van de CO2-uitstoot die gelijk is aan de vervuiling van 3500 auto’s die per jaar dagelijks 40 kilometer rijden.
De maatschappij, die midden in een ingrijpende reorganisatie verkeert, maakt dat vandaag bekend.
Het voorbeeld van schoner vliegen is bedoeld als voorbeeld waarom de luchtvaartsector beter zelf in schoner milieu kan investeren dan passagiers een onbestemde tickettaks te laten betalen, zoals het kabinet wil invoeren.
Het ’nieuwe’ motorenonderhoud bij Martinair zorgt dat het brandstofverbruik van de motor aanzienlijk afneemt. De maatschappij stoot daardoor per jaar 10,5 miljoen kilogram CO2 minder uit in het luchtruim.
Na de succesvolle proefperiode met de Martinair-primeur is het Nederlandse luchtvaart onderhoudsbedrijf Stella Aviation Technics nu voornemens een pakket van deze en andere CO2 besparende maatregelen aan te bieden aan de internationale luchtvaart. De associatie van alle nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa heeft zich gisteren met dat argument fel gekeerd tegen het heffen van de tickettaks in ons land. „De extra heffing op vliegtickets is geen milieumaatregel, maar een verkapte belasting”, meent de Association of European Airlines (AEA) in een verklaring.
Ook de KLM is aangesloten bij de AEA, die met name verbolgen is over het feit dat de opbrengsten van de heffing niet ten goede komen aan milieuprojecten of het ’groener’ maken van vliegreizen, maar direct in de staatskas vloeien.
„Als gevolg van maatregelen die de luchtvaartsector zelf neemt, zoals de investeringen in meer efficiënte vliegtuigen en capaciteit, is de afgelopen jaren de uitstoot van broeikasgassen per kilometer en per passagier met 20% omlaag gegaan”, voert de AEA aan. De heffing die het kabinet wil invoeren – van 11,50 euro op Europese vluchten en €45 euro voor intercontinentale vluchten – zal „helemaal niks bijdragen aan dat proces”. De Algemene Nederlands Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) biedt de Tweede Kamer vandaag 44.000 protesthandtekeningen aan tegen de tickettaks.
Uit de reacties van klanten blijkt vooral een groot wantrouwen tegen de door het kabinet gehanteerde argumenten. Vele consumenten geven aan in het vervolg te kiezen voor Belgische of Duitse luchthavens. Ook blijkt een woede bij gepensioneerden, mensen met kinderen of een laag inkomen, omdat zij door deze heffing moeilijker van een zonvakantie kunnen genieten, aldus de ANVR.




Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN