Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vliegverbod

De Telegraaf - Europa door Ronald Veerman - 15 Nov.07

Madrid 5 euro, Rome 2,99 euro en naar Londen helemaal gratis. Terwijl een treinretourtje Amsterdam-Groningen bijna veertig euro kost, schreeuwen de spotgoedkope vliegtickets ons al jaren toe via websites en advertenties. Vraag is echter hoelang nog, nu in het door klimaatvechters overgenomen Europa de aanval op het voordelig fladderen definitief is ingezet.
Want terwijl liberale politici de prijsbrekers steevast als fraai staaltje concurrerend Europa roemen, strijdt de milieubeweging al jaren tegen de goedkope vervuilende vliegmachines. En op de vleugels van Al Gore met groeiend succes. Zo werd de luchtvaartsector gisteren – terecht – door Brussel stevig op de vingers getikt wegens de vaak misleidende aanbiedingen en verborgen kosten. Reizigers die besloten trein of auto te laten staan, betalen vaak fors meer voor hun ticket dan het advertentielokkertje.
Maar dat is allemaal nog niets vergeleken met de fikse milieurekening die de vliegers op hun bordje gaan krijgen. Zo gaat het kabinet vanaf 1 januari in ons land een extra vliegtaks van dik elf euro per ticket heffen voor elke vlucht in Europa. Daar komt straks nog een forse C02-heffing bovenop, nadat het Europees Parlement deze week een emissiereductieplan voor de luchtvaart stevig aanscherpte. Eerdere berekeningen dat dit een vliegtripje in Europa nog eens negen euro duurder maakt, lijken daarmee aan de zeer voorzichtige kant.
Bovendien moet de gewone reiziger er volledig voor opdraaien, want opvallend genoeg blijven kleine zakenjets en regeringsvliegtuigjes buiten de strenge Europese regels.
Echte druk om minder en schoner te vliegen, is er daardoor dus ook niet voor de 27 EU-leiders. Getuige ook hun van alle kanten aangevochten besluit om in december voor een uurtje naar Portugal op en neer te vliegen om een krabbel onder het Verdrag van Lissabon te zetten; u weet wel, die aangepaste Europese grondwet waarover dit keer geen referendum komt.
Geschrokken van de felle kritiek op de extra 135 ton C02 die het ’verdragstripje’ uitstootte, probeerde bondskanselier Merkel er alsnog een echte EU-top van maken, zodat niet aansluitend naar de in Brussel geplande vergadering moet worden doorgevlogen. Iets dat echter de Belgen blokkeerden, waardoor de leiders allen vanuit Lissabon komen invliegen. Om zich vervolgens in Brussel op de borst te kloppen over hun nieuwe verdrag dat een eind maakt aan een lange impasse. „Eindelijk kunnen we ons in Europa weer met echt belangrijke zaken gaan bezighouden, zoals de aanpak van het broeikaseffect”, zal het waarschijnlijk schaamteloos klinken.

brussel@telegraaf.nl



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN