Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Agenten dreigen met boycot tickettax

Reisrevue E-mailnieuwsbrief - door Paul Eldering - 14 Oct..07

In reisagentenkringen gaan steeds meer stemmen op om de beruchte tickettax te boycotten. Zeker nu boze klanten aan de reisbureaubalie verschijnen, die weigeren de onbegrijpelijke belasting te betalen.

Die is immers nog steeds geen wet, terwijl touroperators nu al willen heffen. De verwarring is zoals verwacht groot. Sommige agenten roepen zelfs op om toch nog eens massaal op het Binnenhof te gaan protesteren.

Wachten op Eerste Kamer
De Eerste Kamer moet op 20 december nog goedkeuring geven aan het kabinetsbesluit, dat al door de Tweede Kamer is geaccordeerd. Insiders verwachten dat de Senaat slechts zal kijken naar het totale belastingplaatje en niet naar een onderdeel, nu het Parlement zijn zegen heeft gegeven.

Lobby is mislukt
'Alle acties zijn dus in feite achterhoedegevechten geworden. De lobby van reisbranche, luchtvaart en consumentenorganisaties is gewoon verloren, punt uit. Kennelijk is de politiek doof voor onze argumenten. Daarom is gelijk innen voor vertrekken vanaf 1 juli 2008 nu het beste advies. Hoe wrang en onterecht ook. Anders schuif je het probleem vooruit', menen zij.

Eventueel juridische stappen
ANVR en BARIN overleggen nog wel over eventuele juridische stappen. Maar ook dat zou de tax in 2008 niet meer kunnen stoppen. Hooguit dat er vanaf 2009 amendementen op komen. Een werkgroep studeert op aanbevelingen om er dan een echte, eerlijke milieubelasting van te maken.

Reactie Van der Waard
Erik van der Waard (Internoord Leeuwarden, Veluwegroep) heeft een brandbrief geschreven, waarin hij zijn grote frustratie uit. 'Ik snap er werkelijk niks van. Ook niet dat er nu reeds gefactureerd moet worden, terwijl de besluitvorming nog niet eens helemaal is afgerond. De klant is niet gek, die leest ook de krant. Die komt aan onze balies klagen. Als dat escaleert - en dat doet het vaak - kunnen wij die tax weer uit eigen zak gaan betalen. Ergens moeten we een grens trekken. Het reisbureau is geen gratis incassobureau...'

Geen commissie over tickettax
Er is volgens Van der Waard geen touroperator die hem goed kan uitleggen waarom dit gebeurt. 'Ook van de ANVR horen we weinig, na een aanvankelijke goede actie. Het is te zot voor woorden dat wij inmiddels allemaal aan het naheffen zijn. Het is mij een raadsel dat touroperators en airlines dit zo makkelijk over zich heen laten gaan. Wellicht omdat het uiteindelijke probleem toch weer bij ons ligt. En we krijgen er nog geen commissie over ook!', stelt hij vast.

Advies touroperators
Touroperators raden commissie echter af, want dat zou alleen maar de verkeerde indruk wekken dat de branche beter wil worden van de ellende van de consument. Van der Waard wil dat de reisindustrie alsnog gaat afdwingen dat de Nederlandse Staat deze tax zelf maar gaat heffen op Schiphol. 'Niks nabelasten, regel het lekker zelf. Anders is de volgende stap dat wij een kofferlabel-tax aan onze broek krijgen...'

Reactie Kramer
Onder meer Haskia Kramer van Internoord Groningen schaart zich vierkant achter Van der Waard. 'Wat als wij niet innen en niet betalen? Of als wij touroperators en airlines gaan belasten voor ons extra werk? De reisagent mag dit niet meer tolereren', vindt ze.

Kritiek op kilometerscheiding
Van der Waard en Kramer zijn niet de eerste de besten. Beiden zijn immers Reisbureau van het Jaar geweest. Zij hebben tevens zware kritiek op de discriminatie van vliegveld Eelde, gezien 'de idiote 2500 km scheiding' tussen het lage (11,25 euro) en hoge (45 euro) tarief.

Bovendien speelt het verschil tussen EU-bestemming (zoals Cyprus, laag), status aparte (bijvoorbeeld de Canarische Eilanden, hoog) en niet-EU-land (zie Turkije, soms laag soms hoog).

Last voor Schiphol
Alle Nederlandse luchthavens hebben trouwens veel last van de vliegtax. Schiphol houdt er rekening mee dat de begrote vier procent groei in 2008 door de extra overheidsheffing zal worden gereduceerd tot een nul-groei.


Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN