Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

DUBBELOP

De Telegraaf Business Travel - door ARNOLD BURLAGE - 16 Dec.07


KLM-president Peter Hartman laat af en toe blijken dat hij aan de kant van de passagiers wil staan. De afgelopen week liet hij in Den Haag zijn tanden zien door de politiek als schuldige aan te wijzen voor de onnodig hoge vliegprijzen.
Vliegmaatschappijen en dus de passagiers betalen alle infrastructuur, in tegenstelling tot de gebruikers van bijvoorbeeld wegen, trein en ander openbaar vervoer, voerde hij aan als terechte argumenten.
Het is velen volstrekt onduidelijk waarom luchtreizigers ook nog met allerlei toeslagen worden belast, zoals de omstreden tickettaks die binnenkort wordt ingevoerd.
In tegenstelling tot andere landen, waar beveiligingskosten door de overheid worden betaald, moeten in Nederland de passagiers daarvoor opdraaien. Boze tongen beweren dat aan de beveiligingtoeslagen zelfs fors wordt verdiend.
„Onbegrijpelijk, dat onderscheid tussen luchtreizigers en bijvoorbeeld treinreizigers. Vliegen lijkt wel goedkoop maar is in werkelijkheid onnodig duur”, aldus de KLM-topman.
Aanslagen zijn in Europa na de terreuraanslagen in 2001 uitsluitend op stations, metro en treinen gepleegd. Toch ontbreekt voor die passagiers nog elke controle en een veiligheidstoeslag.

De KLM-president gaat vanaf 1 januari ook leidinggeven aan de AEA, de associatie van Europese luchtvaartmaatschappijen. Eén van zijn speerpunten wordt de aanval op het nog steeds versnipperde Europese luchtruim en daarmee op de Europese politiek.
Enerzijds wordt vanuit de landelijke en Europese politiek minder milieuvervuiling geëist, anderzijds houden nationale regeringen en de EU met een verdeeld luchtruim vervuiling in stand. „Europa kan wel een eenheid zijn, maar een meter boven de grond is dat zeker niet het geval”, schertst Hartman.
De gevolgen zijn onnodige vertragingen, omvliegen en andere brandstofslurpende effecten. Op die onlogica gaat Hartman de EU bestuurders aanspreken.




Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN