Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Luchtfietsen

De Telegraaf 27 Dec.07

Het dagblad De Telegraaf geeft onpartijdig nieuws, zonder gebonden te zijn aan enige staatkundige partij, kerkelijke richting of belangengemeenschap, uitsluitend in dienst van ís lands belang. Artikel 3 der Statuten.

Luchtfietsen


Het is niet alleen de automobilist die het doelwit is van lieden die louter en alleen de lasten willen verhogen. Ook de Nederlandse vliegtuigpassagier wordt als een citroen uitgeknepen.
Want volgens een nipte meerderheid in de Tweede Kamer moet Nederland zich hard maken voor accijns op kerosine, de brandstof voor vliegtuigen. Naast de idiote ticketbelasting, waarvan nog maar de vraag is of die juridisch standhoudt, en de forse beveiligingstoeslagen op Schiphol dreigt wellicht nog een kerosinetaks waar de passagier uiteindelijk ook voor gaat opdraaien.
Het kabinet, dat redelijke alternatieven voor de vliegbelasting van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen in de prullenbak liet verdwijnen, maakt het vliegen voor burgers tot een zeer kostbare aangelegenheid. Veel vakantiegangers pakken in plaats van het vliegtuig de goedkopere auto of reizen daarmee naar een goedkopere luchthaven over de grens met alle gevolgen van dien voor het milieu. De zakelijke passagier zal gewoon blijven vliegen, ondanks de hogere lasten.

De vraag is waarom Nederland met al dit soort heffingen voorop wil lopen in Europa. Nu al is het voor Nederlanders aantrekkelijk om gebruik te maken van vliegvelden in BelgiŽ en Duitsland. Dat is toch te gek voor woorden op het moment dat de luchthaven Schiphol en de regiovelden bij wijze van spreken om de hoek liggen. Behalve de ticketprijs zijn ook de parkeertarieven elders veel aantrekkelijker.
Het is voor de toekomstige positie van Schiphol ook slecht nieuws. Politici denken dat Nederland een eiland is, terwijl ze tegelijkertijd wel de mond vol hebben van een verenigd Europa. Want Schiphol wordt voor veel luchtvaartmaatschappijen hierdoor onaantrekkelijker. Andere Europese luchthavens zullen alleen maar profiteren, terwijl Schiphol als motor van de Nederlandse economie gaat haperen. De luchtvaartpolitiek van dit kabinet heeft veel weg van luchtfietserij.



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN