Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vuist tegen vakantiebelasting;

Spits - 5 Mar.08

Rechter buigt zich over protesten tegen vliegtaks

AMSTERDAM De rechter in Den Haag buigt zicht vandaag over drie korte gedingen tegen de vliegbelasting die staatssecretaris De Jager van Financin in wil voeren. Ordinaire vakantiebelasting, die helemaal niet mg, vindt de branche.

Niets minder dan oorlog en vrede zijn de inzet. Dat is niet zo gek als het op het eerste gezicht lijkt. Want het Verdrag van Chicago, dat centraal staat tijdens de zitting, is opgesteld in 1944. Dat verdrag ademt de geestdrift van de pioniers van de luchtvaart. De filosofie erachter: vliegen verbindt volkeren. Om die reden mogen staten niet zomaar heffingen opleggen aan reizigers.

De opstellers van het verdrag hadden er geen rekening mee gehouden dat zestig jaar later hele volksstammen voor een habbekrats weekendjes naar Londen, Barcelona of Rome vliegen. Laat staan dat het verdrag voorzag in een wereldwijde hysterie over zoiets als CO2-uitstoot. Het is dus niet helemaal gek dat de overheid via een belasting een demper probeert zetten op het aantal passagiers.

Alleen gaat de opbrengst van die vliegbelasting naar de algemene middelen. "Dat is in strijd met het verdrag van Chicago, dat stelt dat je alleen heffingen mag opleggen als daar prestaties tegenover staan'', zegt advocaat Maurice Essers van Schiphol en reisbranchevereniging ANVR. Veiligheidstoeslagen bijvoorbeeld mogen om die reden wel. Ook vindt Essers de belasting in strijd met het vrij verkeer van diensten binnen de Europese Unie.

De vliegmaatschappijen zijn bang dat reizigers massaal uitwijken naar luchthavens vlak over de grens om de heffing van 11,25 euro (binnen Europa) of 45 euro (daarbuiten) te ontlopen. Op vliegveld Niederrhein vlak bij Nijmegen is nu al 40 procent van de passagiers Nederlands, zegt David Gering van Ryanair, de belangrijkste maatschappij op Niederrhein.

Ryanair spande om deze reden k een zaak aan tegen de Nederlandse staat. Deze is samengevoegd met die van Schiphol en de ANVR, en met een derde kort geding van BARIN, het verband van in Nederland opererende vliegmaatschappijen.

De prijsvechter diende bovendien een klacht in bij Eurocommissaris Kroes van Mededinging, omdat overstappers niet worden belast. Omdat 95 procent van deze passagiers met Air France-KLM vliegt, krijgt deze maatschappij door de uitzonderingsregel onterechte staatssteun.

Op het ministerie van Financin zijn ze niet bang voor het brede protest, zegt woordvoerder Jan Erik van der Werff. Hij denkt niet dat het Verdrag van Chicago roet in het eten kan gooien. "Engeland heeft al sinds 1994 zo'n belasting.'' Essers, de BARIN en Ryanair zien in het buitenland juist positieve ontwikkelingen. "In het Belgische Zaventem wilde de gemeente ook passagiersbelasting invoeren, dat is op grond van Chicago geweigerd'', zegt Gering. Zweden schafte zo'n belasting in 2005 af nadat het toerisme instortte.

In Nederland wil de luchtvaartsector in plaats van de belasting liever meedoen aan het emissiehandelssysteem dat de EU voorstelt.





Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN