Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vliegtaks: Schiphol op een na duurste vliegveld

Elsevier.nl Economie - door Brenda Peeters 9 May 08

De omstreden vliegtaks die per 1 juli wordt ingevoerd, dreigt van Schiphol de op een na duurste luchthaven van Europa te maken. Alleen de Londense luchthaven Heathrow is duurder.

De invoering van de vliegtaks maakt van Schiphol de op een na duurste luchthaven
Duurste vliegvelden van Europa (2007)
1. Londen Heathrow
2. Parijs Charles de Gaulle
3. Londen Gatwick
4. Frankfurt
5. Schiphol
6. Zürich
7. Brussel
8. München
9. Madrid
Dat blijkt uit het onderzoek Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen (pdf) in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Duurder
SEO Economisch Onderzoek heeft de luchthavengelden, waaronder veiligheidstoeslagen, en andere (overheids)heffingen van negen grote Europese luchthavens vergeleken.

In 2007 waren er nog vier vliegvelden duurder dan Schiphol. Heathrow was veruit de duurste luchthaven. Daarna volgden Parijs Charles de Gaulle, Londen Gatwick en Frankfurt. De verschillen met Charles de Gaulle en Gatwick zijn sinds 2003 wel kleiner geworden.

Tweede plaats
'Als de vliegtuigbelasting al in de zomer van 2007 zou zijn ingevoerd, zou Schiphol naar een tweede plaats zijn geklommen,' staat er in het rapport.

De onderzoekers tekenen daarbij aan dat toekomstige wijzigingen in deze tarieven, die hun weerslag zullen hebben op de opbrengsten van de diverse luchthavens, in deze 'exercitie' niet zijn meegenomen.

Vertrekkende passagiers
Doordat de zogenoemde air passenger tax fors is verhoogd, was Heathrow veel duurder en passeerde Gatwick voor het eerst Schiphol. De stijging van de tariefopbrengsten sinds 2003 op Schiphol wordt voor bijna de helft (43 procent) veroorzaakt door een stijging van de veiligheidstoeslag die vertrekkende passagiers betalen.

Op vrijwel alle luchthavens maken die toeslagen het leeuwendeel uit van de tariefopbrengst. Een uitzondering is Madrid.

Op de Londense luchthavens geldt geen expliciete veiligheidsheffing. Schiphol is de enige luchthaven waar de veiligheidskosten geheel gedekt worden uit de opbrengsten van de toeslag.



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN