Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

’Tickettaks is nekslag bij verslechtering economie’ - TOPMAN VAN KLM LUIDT DE NOODKLOK

De Telegraaf - door Arnold Burlage - 23 May 08

PARIJS – KLM-topman Peter Hartman roept het kabinet met klem op om af te zien van de invoering van de tickettaks. „Deze heffing, boven op de continu stijgende en nu al exorbitante brandstofprijzen én het effect van de economische groeivertraging, is zeer bedreigend voor de internationale luchtvaart”, zei hij gisteren na de presentatie van de jaarcijfers in Parijs.
De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie boekte over het afgelopen boekjaar een winst van €748 miljoen, 16% minder dan een jaar eerder. Voor dit jaar staan volgens Hartman alle seinen op rood.
„In de VS is het nu al een bloedbad”, zei de KLM-topman, doelend op een noodmaatregel van onder meer American Airlines. Die maatschappij heeft besloten 12% van de binnenlandse vluchten te schrappen om de terugval van passagiers door de economische crisis en de stijgende (olie)kosten op te vangen.
„Nu invoeren van de tickettaks is de kip met de gouden eieren slachten. Het economisch klimaat wordt daarmee onaanvaardbaar slechter. Het brengt bovendien de positie van Schiphol in gevaar”, waarschuwt Hartman.
Het kabinet wil de belasting in juli doorvoeren, waardoor een ticket in één klap tientjes duurder zal worden. „Veel vliegverkeer zal naar het buitenland uitwijken”, voorspelt de topman. „Het is ook niet onwaarschijnlijk dat wij vluchten van Schiphol naar Parijs moeten verplaatsen. Het wordt tijd dat het kabinet zich dat realiseert.”
De bestuurder vindt daarnaast dat alle andere heffingen onder de loep moeten worden genomen, zoals de veiligheidstoeslag die de overheid helemaal afwentelt op de passagiers. „De vliegprijs zal binnenkort sowieso met een nieuwe brandstoftoeslag verder omhoog moeten”, voorspelt Hartman. „De huidige olietoeslag dekt al lang de werkelijke stijging niet meer.”
Air France-KLM houdt rekening met moeilijke scenario’s voor het lopende boekjaar. De vette jaren in de luchtvaart zijn inmiddels voorbij en ’s wereld grootste luchtvaartmaatschappij bereidt zich voor op magere jaren.
In het laatste kwartaal dook de multinationale luchtvaartcombinatie al behoorlijk in de verliezen, met een negatief nettoresultaat van €542 miljoen. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder werd nog €44 miljoen winst geboekt.
Het verlies werd grotendeels veroorzaakt door de voorziening van €530 miljoen die is getroffen voor een boete voor prijsafspraken in de vrachtsector in de EU en VS. De boete, die al enige tijd werd voorzien, wordt binnen enkele weken op de deurmat verwacht.
Air France-KLM voorziet sowieso een winstdaling tot ongeveer €1 miljard voor het nieuwe boekjaar 2008/2009. Maar bij die prognose is wel uitgegaan van een olieprijs van $120 per vat. Inmiddels passeerde olie echter al de grens van $135. De verwachting ziet er daardoor veel somberder uit. Feitelijk houdt niemand rekening met spectaculaire prijsdalingen.
Onder invloed van de hoge olieprijs en de verslechterde economische omstandigheden daalde het operationeel resultaat van Air France-KLM in het fiscale vierde kwartaal tot €46 miljoen negatief. Een jaar eerder boekte het een operationele winst van €9 miljoen.
Over het boekjaar 2007/2008 kwam de operationele winst uit op €1,41 miljard tegen €1,24 miljard een jaar eerder. „Op zich dus fraai”, onderstreepte Peter Hartman.
De omzet van Air FranceKLM steeg het afgelopen boekjaar met 4,5% naar €24,1 miljard. Het rendement op het geïnvesteerd vermogen (ROCE) kwam uit op 7,1%, licht boven het doel van 7% dat het bedrijf zichzelf stelde.
Air France-KLM wil een dividend uitkeren van €0,58.




Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN