Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vluchthavens ready for take-off

Zakenreis - 30 May08

De datum van de invoering van de omstreden vliegtaks nadert met rasse schreden. De buitenlandse luchthavens nabij de grens met Nederland maken zich op voor de toestroom van kostenbewuste reizigers uit ons land.

Per 1 juli heft de overheid 11,25 euro belasting per vliegticket op korte afstanden tot 2.500 kilometer en bovendien voor Turkije, de Canarische Eilanden en de Azoren. Op lange afstanden moet 45 euro per ticket worden betaald. De gevolgen zijn bekend: Schiphol rekent op een ‘nulgroei’ dit jaar, oftewel evenveel passagiers in 2008 als in 2007. Eindhoven Airport verwacht zelfs een tijdelijke terugval van 20 procent in het aantal passagiers naar 1,4 miljoen in 2008. Rotterdam Airport sluit een negatief effect niet helemaal uit, maar heeft volgens directeur Roland Wondolleck een publiek dat zeer bewust voor de luchthaven kiest. “Gezien onze ligging, aanbod en product zijn er niet direct alternatieve, ‘belastingvriendelijke’ vliegvelden te vinden voor Rotterdam Airport.”
Voor Wondolleck maakt de vliegtaks zakelijk bezien dus niet zoveel uit, maar hij heeft wel ‘grote principiële bezwaren’. “Met de ‘ecotaks’ geeft de overheid een signaal naar de consument dat deze zich schuldig moet voelen als hij het vliegtuig instapt. Dat levert een zeer negatieve bijdrage aan de beeldvorming van onze branche, die juist vooroploopt in technologische innovaties om de efficiency te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen. Het publiek wordt een schuldgevoel aangepraat, die ze vervolgens afkopen met de vliegtaks. Wij moeten een veel sterker tegengeluid laten horen als luchtvaartsector, want op deze manier worden we een gemakkelijk doelwit voor vergelijkbare, volkomen onterechte maatregelen.”

Samenwerking met autoverhuurbedrijf
Rotterdam Airport bevindt zich in een uitzonderingspositie, getuige de geluiden die de airlines laten horen. General manager Patrick Artiel van Lufthansa/Swiss bijvoorbeeld, zegt nu al in de boekingen te merken dat passagiers de vliegtaks omzeilen door vanaf Düsseldorf of Brussel te vertrekken. En dat geldt niet alleen voor zijn eigen maatschappij.
“In de periode januari-april bedroeg de groei van de gehele Nederlandse markt – dus de omzet van alle luchtvaartmaatschappijen – 11,8 procent. Gekeken naar de luchthaven van vertrek, steeg de totale waarde van door Nederlandse reizigers geboekte vliegtickets met vertrek vanaf Schiphol met 8,7 procent, terwijl Brussel en Düsseldorf respectievelijk met 51,1 procent en 46,8 procent groeiden.”
Het is Lufthansa natuurlijk om het even of Nederlandse reizigers voor Amsterdam of voor Düsseldorf kiezen, zolang ze maar met Lufthansa vliegen. De airline promoot Düsseldorf Airport daarom actief als alternatief voor Schiphol in de grensstreek. Artiel is bovendien bezig met het opzetten van een samenwerking met autoverhuurbedrijf Sixt. “De details moeten nog worden ingevuld, maar de bedoeling is om one-way rentals aan te bieden van of naar Düsseldorf tegen gereduceerde tarieven. Zo kan de passagier in comfort naar de luchthaven afreizen, zonder dat daar parkeerkosten aan verbonden zijn.”

The airport next door
Algemeen directeur Christoph Blume van Düsseldorf Airport is blij met de initiatieven van Lufthansa. Hij verwacht veel van de Nederlandse markt voor zijn luchthaven. Vlogen in 2007 700.000 Nederlanders vanaf Düsseldorf, voor 2008 wordt een stijging van 200.000 passagiers voorzien en in dat getal zijn de gevolgen van de vliegtaks nog niet eens meegenomen. “Deze toename in Nederlandse reizigers komt vooral op het conto van Lufthansa,” zegt Blume. “Zij heeft de zomercapaciteit aanzienlijk verhoogd en drie Airbus A340-300’s gestationeerd op de luchthaven, waarmee de zakenbestemmingen Toronto, New York en Chicago worden aangevlogen.”
Volgens Blume komen de meeste Nederlandse passagiers uit de provincies Limburg, Overijssel en Gelderland. “We zijn ‘the airport next door’, de luchthaven om de hoek. Binnen een straal van honderd kilometer van Düsseldorf Airport wonen in het Nederlandse grensgebied een slordige 1,2 miljoen mensen. Dat is onze doelgroep.”
Overigens komt de groei niet alleen van Nederlandse zijde. Düsseldorf mag zich in Duitsland zelf ook over een toenemende populariteit verheugen. De luchthaven vertoonde in 2007 bovengemiddelde groeicijfers van 5,4 procent qua aantal passagiers. “Om deze mensen te accommoderen, investeren we de komende tijd zo’n driehonderd miljoen euro, waarvan tweehonderd miljoen in infrastructuur – zoals het bagageafhandelingsysteem geschikt maken voor transfervluchten – en honderd miljoen in ‘non-aviation, bijvoorbeeld loungesvoor Emirates en vijfduizend extra parkeerplaatsen,” aldus Blume. “Dat is nog iets wat de Nederlandse reizigers zal bevallen: je parkeert hier altijd dichtbij de terminal en tegen lagere kosten dan op Schiphol.”

Contract met taxibedrijf
Travel manager Huub van Rumund van Océ Technologies, dat in Venlo is gevestigd, maakt op een innovatieve manier gebruik van de nabijgelegen (buitenlandse) regionale luchthavens om de reiskosten in de hand te houden. “Venlo ligt midden in de catchment area van onder andere Düsseldorf, Keulen, Weeze, Maastricht, enzovoorts,” zo liet Van Rumund weten tijdens de zakenreisconferentie Crossroads in Milaan, die mede door de NATM werd georganiseerd. “Doordat veel luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig hun tarieven op basis van enkele reizen berekenen, is het mogelijk om vanaf Eindhoven naar Londen Stansted te vliegen, maar op de terugweg te landen op Düsseldorf, omdat dat vliegschema beter uitkomt. Hiervoor hebben wij een contract afgesloten met een taxibedrijf. Zakenreizigers boeken zowel op de heen- als de terugreis hun transfer van deur tot deur bij dit bedrijf. Deze werkwijze lijkt duur, maar we besparen op hotelovernachtingen, omdat het gunstigste vliegschema wordt benut. Ik houd zo de controle over de transfer- en reiskosten en de medewerker reist zonder stress van en naar de luchthaven.”

Eén oplossing voor alle EU-landen
Airport Weeze, vlak over de grens met Nijmegen, is een van de vliegvelden uit Van Rumunds ‘catchment area’. Het profileert zich als ‘de enige Nederlandse luchthaven zonder vliegtaks’. Dat betekent niet dat Weeze het eens is met de heffing van de Nederlandse overheid. “We willen niet dat de Europese luchtvaart wordt belast met een enkele lokale regeringstoeslag. Er moet één oplossing komen voor alle EU-landen. Wel betekent de vliegtaks voor Weeze dat er meer Nederlandse klanten worden verwacht.”Weeze rekent op een toename van zo’n 5 procent. Een bescheiden schatting vergeleken met bijvoorbeeld Charleroi, dat het op een plus van 20 procent houdt. “De luchthavenbelasting ligt nu al 10 euro lager op Charleroi/Brussel-Zuid dan op regionale vliegvelden in Nederland. De implementatie van de ecotaks zal dat prijsverschil verder vergroten in ons voordeel,” laat woordvoerder Hans Karperien weten. Münster/Osnabrück spant de kroon: deze qua grootte met Eindhoven Airport vergelijkbare luchthaven rekent zelfs op 30 procent meer Nederlanders. “Nederlandse passagiers zullen de vliegbelasting ontwijken en uitrekenen of het goedkoper is om van een Duitse luchthaven te vertrekken,” aldus manager Aviation Marketing Detlef Döbberthin van Münster/Osnabrück. “Vooral Nederlanders die vlakbij de Duitse grens wonen zullen dit doen. Daar komt bij dat de luchthaven van Enschede nu is gesloten voor lijndiensten en chartervluchten, wat ons ook reizigers gaat opleveren. Wij verwachten al met al meer dan 50.000 extra passagiers per jaar vanuit Nederland te verwelkomen op Münster/Osnabrück Airport.”

Niet uitbuiten
Directeur Wilfried Van Assche van Brussels Airport toonde zich in een eerder gesprek met Zakenreis solidair met zijn Nederlandse collega’s ten aanzien van de vliegtaks. De Brusselse luchthaven doet ook geen voorspellingen over hoeveel extra Nederlandse reizigers zij denkt aan te trekken. “De vliegbelasting is een spijtige zaak. Zoiets kan in België ook gebeuren en daar zouden wij niet blij van worden. Ik verwacht niet dat de belasting een wezenlijke invloed zal hebben op het reisgedrag. Misschien zien wij hier een kortetermijneffect van de taks, maar we gaan het verschijnsel zeker niet uitbuiten in onze marketing. Wij willen op eigen kracht dankzij ons netwerk en de goede bereikbaarheid groei realiseren, niet door een Nederlandse ecotaks.”
Wie echt een gefundeerde beslissing wil nemen over een ‘vlucht’ naar een buitenlandse luchthaven, moet ook de parkeertarieven meenemen in de berekening. Het beeld dat Schiphol daarmee het duurst is, is niet helemaal terecht. Voor één dag parkeren betaal je op de Nederlandse hub inderdaad de hoofdprijs, maar voor een zakentrip van drie dagen is Schiphol zowaar respectievelijk 13 en 16 euro goedkoper dan Brussel en Düsseldorf.

Waar kom je de meeste Nederlandse passagiers tegen?

Luchthaven Aandeel NL passagiers
Weeze 40 %
Charleroi/Brussel-Zuid 17,9 %
Münster/Osnabrück 10 %
Düsseldorf Airport 3,9 %
Brussels Airport 3,4 %
Köln/Bonn 1 %

Click on: www.zakenreis.nl

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN