Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vliegtaks kost KLM miljoen passagiers

Volkskrant - door Michiel Haighton 17 Jul.08

Amstelveen - De KLM ondervindt ‘zéér nadelige gevolgen’ van de vliegtaks, een heffing die sinds 1 juli geldt voor alle passagiers die vanaf Schiphol vertrekken. Volgens KLM-directeur Peter Hartman neemt het aantal boekingen ‘schrikbarend’ snel af. ‘Het kost ons dit jaar een half miljoen tot een miljoen passagiers’, aldus Hartman.

Vooral KLM-dochter Transavia is volgens hem zwaar getroffen. Transavia is de budgetmaatschappij binnen de KLM Groep. Hartman: ‘Prijsbewuste klanten kiezen massaal voor alternatieven in het buitenland. Wij hebben hier altijd voor gewaarschuwd, maar het wordt nu door de feiten bewaarheid.’

Prijsbewust
Ook KLM zelf ondervindt de gevolgen. ‘Van onze klanten is een kwart zakenreiziger, die groep trekt zich wat minder aan van zo’n extra heffing. Maar de resterende driekwart is veel prijsbewuster. Die zoekt naar alternatieven in het buitenland.’

Passagiers die naar een Europese bestemming vliegen, betalen per persoon 11,25 euro vliegtaks. Voor lange vluchten is dit 45 euro. Volgens Hartman worden de gevolgen van de vliegtaks ‘zwaar onderschat’ door het kabinet. ‘Het schaadt echt de economische ontwikkeling van de KLM, Schiphol en Nederland’, aldus Hartman. De KLM Groep, bestaande uit KLM en Transavia, vervoerde vorig jaar 23,4 miljoen passagiers.

Budgetmaatschappijen
Volgens Hartman zijn budgetmaatschappijen als easyJet en Ryanair medeverantwoordelijk voor de invoering van de vliegtaks. ‘Als je jarenlang luidkeels adverteert met tickets naar Nice voor 10 euro, is het niet gek dat politici denken: Hé, dat vliegen is zo goedkoop, daar kan nog wel een heffing bovenop.’

Ook zonder de vliegtaks maakt KLM moeilijke tijden door. De dure olie drukt zwaar op de resultaten van het bedrijf. Ook zorgt het voor minder klanten, zegt Hartman. ‘Vliegen wordt steeds duurder doordat de hogere brandstofkosten deels aan de klanten worden doorberekend. Duurdere tickets remmen de vraag. Vooral vanuit de Verenigde Staten krijgen we minder passagiers. Maar ook in Europa zien we de vraag afnemen.’ Het goede nieuws is dat dit ook voor de concurrentie geldt. Als de olie zo duur blijft, duiken volgens Hartman alle Europese vliegmaatschappijen dit jaar in het rood.

Verlies
In Amerika is dit al het geval. De Amerikaanse partner van Air France, Delta Air Lines, boekte het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 1 miljard dollar (629 miljoen euro), zo maakte het bedrijf woensdag bekend.

Het verlies werd veroorzaakt door eenmalige ‘herstructureringskosten’ die nodig zijn om de de hoge brandstofkosten op te vangen. Het bedrijf schrapt een fors aantal vluchten om de kosten binnen de perken te houden.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN