Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

’Vliegtaks snel schrappen’

De Telegraaf - door René van Zwiete - 24 Jul. 08

De Telegraaf STELLING VAN DE DAG - 23 juli 2008

"KABINET MOET VLIEGTAKS SNEL SCHRAPPEN"

EENS: 92%
ONEENS: 7%

geen mening: 1%

Deze enquete wordt dagelijks verzorgd door: BCO, Bureau Consumenten Onderzoek

Meeste luchtreizigers wijken uit naar Düsseldorf

’Vliegtaks snel schrappen’


De vliegtaks zit de Nederlanders heel hoog. ’Onzin’, ’geldklopperij’ en ’diefstal’ zijn slechts enkele van de vele negatieve reacties op de milieubelasting die het kabinet per 1 juli jongstleden invoerde. De meerderheid (92 procent) van de ruim 4900 stellingdeelnemers wil dan ook dat het kabinet de vliegtaks snel schrapt, liever vandaag, dan morgen.

Maar we zijn nu eenmaal een ondernemend volkje en trekken ons niets aan van brandstoftoeslagen, vliegtaks en andere zaken die vakanties duurder maken. We gaan gewoon op reis, sterker nog, het aantal vliegvakanties neemt flink toe. Gisteren maakte de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR) bekend dat voor het zomerseizoen al acht procent meer reizen naar verre vliegbestemmingen waren geboekt in vergelijking met vorig jaar. Dat bleek uit de boekingscijfers over de periode tot en met 7 juli.

Ook u gaat in meerderheid dit jaar naar het buitenland op vakantie en neemt, verrassend genoeg, ook vaak het vliegtuig. De meesten (87 procent) gaan vliegen, maar ook de auto als vervoermiddel voor de vakantie blijft populair. Ondanks de soms ellenlange files op de wegen, bijvoorbeeld de beruchte zwarte zaterdagen in Frankrijk, gaat slechts acht procent met de trein en twee procent met de motor.

U vliegt in meerderheid (61 procent) vanaf onze nationale luchthaven Schiphol. Maar… ruim een derde van de respondenten doet dit niet. Deze groep valt weer uiteen in vakantiegangers (25 procent) die echt de vliegtaks willen boycotten en in reizigers (23 procent) die waarschijnlijk dicht bij buitenlandse luchthavens wonen.

Van de vliegvelden over de grens is het Duitse Düsseldorf erg in trek. Maar liefst 55 procent van de deelnemers wijkt uit of is uitgeweken naar deze luchthaven. Direct daarna volgen het Belgische Zaventem, het Duitse Weeze en het Belgische Charleroi. De Duitse luchthavens in Bremen en München trekken nauwelijks Nederlandse luchtreizigers. Overigens wordt de actie van de VVD om de beste slagzin tegen de vliegtaks te belonen met een bustrip naar het Duitse Düsseldorf door de meesten sterk gewaardeerd.

De milieutoeslag is wel degelijk een reden voor u om in de toekomst de Nederlandse luchthavens te vermijden en een buitenlands alternatief te zoeken. Zoals gezegd, de meeste deelnemers laten niet direct een vliegvakantie schieten. Maar prijsbewust als we zijn, zet het wel een grote groep aan het denken, waarvan een deel vervolgens, na vergelijking, uitwijkt naar het buitenland.

Twijfel
Door de stellingdeelnemers wordt sterk betwijfeld of de ecoheffing wel effect heeft. De meesten verwachten eigenlijk dat deze maatregel niks helpt tegen milieuvervuiling. De cijfers van de ANVR lijken dat te staven: er wordt immers niet minder gevlogen. Sterker nog, het milieu zou nog meer belast worden. „Het stimuleert mensen om met de auto naar een vliegveld over de grens te gaan. Hoezo milieubijdrage?” meent een deelnemer. „Ik heb pas een vliegreis geboekt met vertrek vanaf Düsseldorf met een tussenlanding op Schiphol. Tel uit je milieuwinst!” aldus een andere verontwaardigde respondent.

Toch zijn er ook stellingdeelnemers die het kabinetsbesluit omarmen. Vooral het ook door de regering aangehaalde gelijkheidsbeginsel wordt genoemd. „Waarom wel accijnsverhogingen op benzine/diesel en niet voor vliegtuigen?” vraagt een deelnemer zich af. De meerderheid van deze groep, die het oneens is met de stelling, vindt het wel eerlijker als accijns zou worden geheven over kerosine, in plaats van de nu gehanteerde taks per vliegreiziger. Bovendien wordt ook het feit dat Nederland weer eens vooroploopt meer dan eens gememoreerd. „Waar is nu dat Europa?”
De meerderheid is dus van mening dat de vliegtaks zijn doel mist: er wordt juist meer gevlogen. Maar, de meesten zijn ook bang dat deze milieutoeslag zijn weerslag zal hebben op de werkgelegenheid en de economie. Nu al trekken de Nederlandse maatschappijen KLM, Transavia en Martinair al aan de bel over minder vliegtuigpassagiers dit jaar. Ook luchthaven Schiphol klaagt steen en been.
Het wordt tijd dat het kabinet op zoek gaat naar (eerlijkere) alternatieven, zoals hogere parkeertarieven op luchthavens voor oude vervuilende vliegtuigen. Zeker 55 procent van de deelnemers vindt dit een goed idee.

Onderschrift bij foto:
• KLM-dochter Transavia zegt last te hebben van de invoering van de vliegtaks. Er hebben beduidend minder reizigers tickets geboekt.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN