Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Tickettaks zorgt voor krimp Schiphol

De Telegraaf door Arnold Burlage 22 Aug.08

SCHIPHOL – De Schiphol Group verkeert in zwaar weer. Het luchthavenbedrijf heeft de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met 8,3% zien dalen tot €88,3 miljoen. De winstdaling is nog tot daar aan toe, maar de vooruitzichten voor de luchthaven zijn reden voor veel grotere zorgen.
Schiphol wordt met diverse problemen geconfronteerd. Daarbij kan gedacht worden aan stijgende, deels door de overheid opgelegde kosten, de huidige economische crisis met vooral minder Amerikaanse reizigers en zwaardere milieuregels. Ook de trend waarbij het aloude concept van doorverbindingen via een compacte luchthaven als Schiphol wordt verlaten voor steeds meer non-stopvluchten, doet de Nederlandse luchthaven geen goed.
Voor Schiphol moet daarom voor het eerst in de geschiedenis worden uitgegaan van geen groei, maar krimp. Voor president-directeur Gerlach Cerfontaine wordt het in zijn laatste jaar bij Schiphol dan ook geen afscheid om met een gerust hart een van de pareltjes van onze economie achter te laten. Triester nog is het feit dat de negatieve ontwikkeling van Schiphol met de tickettaks een versnelling heeft gekregen van de Nederlandse staat.
„De belastingmaatregel dreigt – in combinatie met de stijgende securitykosten – de concurrentiepositie van Schiphol nadelig te beïnvloeden”, waarschuwt Cerfontaine nog maar een keer, alhoewel het te laat lijkt te zijn. De luchthavenpresident heeft premier Balkenende in een vorige week verstuurde brandbrief gevraagd hoe lang hij deze omstreden taks wil handhaven. Maar de €350 miljoen die de tickettaks de schatkist moet opleveren, zal PvdA-minister Bos (Financiën) naar alle waarschijnlijkheid niet gauw meer schrappen.

In directiekringen op Schiphol wordt er overigens op gewezen dat in andere landen veel frequenter overleg wordt gevoerd door regeringen en luchthavendirecties over het te voeren beleid en de gevolgen daarvan. In ons land was de laatste waarmee dat gebeurde premier Kok. De huidige minister-president Balkenende heeft die zakelijk nuttige onderonsjes nimmer gehad met Cerfontaine.
Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol en de ’dochters’ Rotterdam Airport en Eindhoven Airport steeg in het eerste halfjaar nog maar met 2,1% tot 24,1 miljoen passagiers. Daarvan reisden 22,8 miljoen passagiers via Amsterdam Airport Schiphol (+2,0%).
De verlaging van de havengeldtarieven met gemiddeld 8,7% voor Schiphol, moest worden doorgevoerd na klachten over die heffingen bij karteltoezichthouder NMa. Daardoor daalden in de eerste helft van 2008 de opbrengsten uit havengelden met 2,6%.
De kosten van beveiligingsmaatregelen, die de Nederlandse overheid oplegt maar waaraan diezelfde overheid als enige in Europa niet bijdraagt, stegen met €4,5 miljoen (+4,5%) tot in totaal nu al €105,5 miljoen. Een bedrag van €5 miljoen kon niet worden goedgemaakt met de toeslag die de luchtreizigers hiervoor krijgen opgelegd.




Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN