Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Zes landen werken samen aan efficiŽnter luchtverkeer

Zakenreis.nl 19 Nov.08

BelgiŽ, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland hebben een intentieverklaring getekend om een gemeenschappelijk functioneel luchtruimblok (FABEC) op te zetten. Een functioneel luchtruimblok gaat uit van een systeem van luchtverkeersleiding dat niet is gebonden aan landsgrenzen. Dit meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
In het luchtruim van het FABEC wordt ongeveer 55 procent van alle vluchten in Europa afgehandeld en het omvat de meest complexe luchtverkeersgebieden tussen de drukste luchthavens. Een systeem dat niet aan landsgrenzen gebonden is verhoogt de prestaties van het luchtverkeer. Zo zal er een sterke verbetering ontstaan in termen van veiligheid, effecten op het milieu, capaciteit, kostenefficiŽntie, lengte van routes en effectiviteit van militaire missies. In FABEC kan de groei van 50 procent in het luchtverkeersvolume tot 2018 op hetzelfde hoge veiligheidsniveau als vandaag worden afgehandeld. Bovendien worden door de FABEC de vertragingen per vlucht beperkt en wordt de uitstoot per vlucht verminderd. Uit een kosten-batenanalyse blijkt dat er tegen 2025 een potentieel voordeel van 7 miljard euro optreedt voor gebruikers van het luchtruim.

Het Nederlandse luchtruim is te klein om alle wensen van Schiphol, militaire gebruikers, regionale luchthavens en de general aviation te kunnen accommoderen. De bovennationale aanpak geeft kansen om het vliegverkeer van Schiphol verder van de luchthaven (dus over de grens) al te kunnen beÔnvloeden voor bijvoorbeeld glijvluchten, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ook komen er meer mogelijkheden voor verdergaande samenwerking op civiel/militair gebied en het instellen van grensoverschrijdende militaire trainingsgebieden.

Om dit alles mogelijk te maken worden verschillende stappen voorgesteld zoals het beter samenwerken van luchtverkeersleidingen. Allereerst zal het grensoverschrijdend luchtruim van de FABEC opnieuw worden ontworpen. Ook zullen de betrokken landen in een staatsverdrag precies uitwerken hoe er binnen de FABEC wordt samengewerkt. De planning de FABEC in 2012 operationeel is. Dit is een belangrijke stap voor de daadwerkelijke implementatie van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim (Single European Sky) dat zich strekt over heel Europa.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN