Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Ontslaggolf teistert Schiphol

Haarlems Dagblad 21 Jan.09

Schiphol - De luchthaven Schiphol wordt momenteel geteisterd door een
ontslaggolf. Afhandelaars van passagiers en vracht zitten in de problemen en ontslaan honderden mensen.
Daarnaast gaan bij luchtvaartmaatschappijen,
transportbedrijven, in de schoonmaak, beveiliging en bij hotels uitzendkrachten en mensen met een jaarcontract de deur uit. Daarmee loopt het aantal vervallen banen op tot enkele duizenden, zo schatten de vakbonden.

De luchtvaart zit al sinds het najaar in de problemen. Eerst door de invoering van de vliegtaks, daarna door de economische crisis.
In plaats van meer vliegtuigen dit jaar op Schiphol, komen er nu minder. Met name de prijsstunters en de vrachtsector hebben het zwaar.
Bij de grote luchtvaartmaatschappijen zijn nog geen collectieve ontslagaanvragen de deur uit gegaan. Maar KLM, Martinair en Transavia proberen wel te bezuinigen door geen uitzendkrachten meer in te huren en tijdelijke contracten niet te verlengen.
Hoeveel arbeidsplaatsen daardoor verloren gaan bij de KLM kan het bedrijf nu nog niet zeggen. Bij Martinair dreigen 50 tot 100 mensen hun baan kwijt te raken wanneer dit voorjaar twee van de
zes passagierstoestellen uit de vloot worden
gehaald.

Reorganisatie
Op Schiphol zijn grofweg 600 bedrijven met in totaal 64.000 mensen actief. De KLM handelt de eigen vliegtuigen en die van enkele andere maatschappijen af.
De rest van de markt is grotendeels verdeeld
tussen Menzies, Aviapartner en Servisair. Laatstgenoemde heeft vorig jaar een reorganisatie doorgevoerd. Menzies en Aviapartner zitten nu wel diep in de problemen.
Menzies heeft collectief ontslag aangevraagd
voor 293 van de 550 mensen. Maar het overlevingsplan van de directie is zo wankel dat de ondernemingsraad vreest dat na de reorganisatie het bedrijf alsnog failliet gaat. De directie wil veel mensen ontslaan en met enkele strategische klanten verder gaan. Niet strategische klanten moeten meer betalen of
anders maar vertrekken. Op zich is het goed om eens een halt toe te roepen aan het uitknijpen door de luchtmaatschappijen, maar nu is het verkeerde moment voor tariefsverhogingen'', vreest vakbondsbestuurder Hoelscher van vakbond
De Unie.

De cargotak van Aviapartner zit ook in de problemen. Ruim honderd uitzendkrachten zijn daar al verdwenen, waardoor de 490 eigen personeelsleden flexibeler moesten gaan werken, maar de leden van de FNV Bondgenoten gingen daarmee niet akkoord.

Binnenkort maakt de directie bekend wat er nu gaat gebeuren. Of er gedwongen ontslagen vallen durf ik niet te zeggen'', laat FNV Bondgenoten bestuurder Marjolein Dubbelaar weten. ,,Feit is
wel dat de flexibele schil van uitzendkrachten
en tijdelijke contracten bij de afhandelaars tot een minimum is beperkt, waardoor enkele honderden banen al zijn vervallen.''

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN