Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

STOP VLIEGTAX - recente uitspraken en berichten 27 - 30 Jan.09

1 Feb.09

Laatste uitspraken en berichten:

'Vliegtaks' kost staat 1,2 miljard - Schade van omstreden luchthavenbelasting is volgens SEO bijna vier maal zo groot als de opbrengst voor de schatkist

ANVR, pleit nu opnieuw voor de opheffing van de ecotaks, omdat de economische gevolgen veel groter zijn dan de maatschappelijke opbrengsten. Luchtvaartmaatschappijen verenigd in de BARIN en vakbonden roepen op om de ecotaks te schrappen, of tenminste tijdelijk te schorsen (Het Parool 30 Jan.09)

Vliegtaks fiscaal fataal, De vliegtaks is volgens ondernemers en fiscalisten de slechtste fiscale maatregel van afgelopen jaar. Ook de verpakkingsbelasting kan maar op weinig sympathie rekenen. Ruim 400 ondernemers en fiscalisten spraken zich afgelopen tijd uit over de beste en de slechtste fiscale maatregel van 2008. Accountantsorganisatie Grant Thornton organiseerde deze verkiezing voor de tweede keer, waarbij de Fiscaal Fataal-award werd toegekend aan de slechtste maatregel (De Telegraaf 30 Jan.09).

Pleidooi voor herziening vliegtaks, De overheid moet opnieuw goed kijken naar de gevolgen van de vliegtaks. Uit een eerste onderzoek blijkt dat er nu al een omzetderving is van 1,2 miljard euro. De reisbranche en de Nederlandse economie hebben te kampen met het verlies. Dat blijkt uit onderzoek dat de Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) lieten uitvoeren. Volgens minster Wouter Bos (Financiën) gaat het om een milieubelasting. (ANP 29-01)

De boekingen die gemaakt zijn tot aan de Vakantiebeurs (12 januari) laten voor de komende zomer (april - november) een achterstand zien van -18% in vergelijking met de boekingen vorig jaar (persbericht ANVR 30 jan)

CDA/VVD
CDA: Weg met hoge tarieven Schiphol .Schiphol is te duur. (website CDA NH). Deze oproep deed CDA-Statenlid Cees Broekhoven tijdens een commissievergadering. Daarom moeten de provincie en de regio rond Schiphol de handen ineen slaan om in Den Haag meer aandacht voor Schiphol te krijgen. Dit met het doel de hoge tarieven op Schiphol,waaronder de milieuheffing, te verlagen. Hij kreeg bijval van andere fracties en de verantwoordelijk gedeputeerde beloofde actie te ondernemen.,,Schiphol is gewoon te duur geworden”, aldus Broekhoven. ,,Dat komt door de hoge tarieven in vergelijking met andere luchthavens, bijvoorbeeld de milieuheffing. Daardoor trekken vliegmaatschappijen weg van Schiphol. We zien een forse terugval in vooral het vrachtvervoer, maar ook bij de passagiers. Schiphol zit in de rode cijfers en dat is slecht nieuws voor de regio, want Schiphol is de economischie motor van de regio. Om Schiphol weer concurrerend te maken moeten de tarieven dan ook omlaag, bijvoorbeeld die milieuheffing.” Broekhoven is blij met de steun vanuit andere Statenfracties. ,,De gedeputeerde heeft beloofd aan de slag te gaan en dat is wat het CDA betreft wel nodig ook.”

Nederlandse vliegbelasting: einde in zicht? 27-01 2009
"Het CDA vindt dat de luchtvaart onder een effectief internationaal emissiehandelssysteem moet komen dat niet samenvalt met de
vliegbelasting", dit is te lezen in het CDA- programma voor de Europese verkiezingen op 4 juni 2009.

VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het stapelen van nationale - en Europese regelgeving, met de Nederlandse vliegbelasting
aan de éne kant en de integratie van de luchtvaart in het emissiehandelssysteem aan de andere kant, is op z´n zachtst gezegd onbegrijpelijk. Een wurggreep voor de Nederlandse luchtvaartsector en bijbehorende werkgelegenheid is dan al snel het resultaat. Eurlings en De Jager moeten kleur bekennen. Als het CDA woord houdt moet de Nederlandse vliegbelasting z.s.m. én ieder geval vóór 2012 worden afgeschaft."

Staatssecretaris de Jager van Financiën (CDA) laat via een woordvoerder weten dat hij bereid is serieus te luisteren naar de argumenten die werkgeversorganisatie VNO-NCW, BARIN en KLM zullen aandragen om de vliegtaks af te schaffen. Hij ziet op dit moment echter geen aanleiding waarom de heffing ongedaan zou moeten worden gemaakt. In maart worden de uitkomsten bekend gemaakt van het onderzoek naar de schadelijke gevolgen van de vliegtaks. Dit onderzoek wordt in opdracht van belangenorganisatie ANVR en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) uitgevoerd. VNO-NCW verwacht dat het onderzoek zal uitwijzen dat de vliegtaks schadelijk is voor zowel de Nederlandse economie als het milieu. De woordvoerder van staatssecretaris De Jager wil niet op de zaken vooruit lopen en vindt het moeilijk te reageren op een onderzoek dat nog niet is afgerond. “Het is bekend dat BARIN, KLM en VNO-NCW geen voorstander van de vliegtaks zijn. Maar de vliegtaks is nu eenmaal in het coalitieakkoord opgenomen. Ik verwacht niet dat dit op korte termijn ongedaan zal worden gemaakt.”Tuesday 27 January 2009, Schiphol nieuws.





Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN