Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vliegtaks: Klawer reageert op Eurlings

Reisrevue E-mailnieuwsbrief - door Theo de Reus - 6 Feb.09

Minister Camiel Eurlings van Verkeer stelt de vliegtaks opnieuw ter discussie. Hij is verontrust over het fors gedaalde aantal passagiers op Schiphol. De CDA-bewindsman sluit zelfs afschaffing van de omstreden vliegtaks niet uit.

In de Tweede Kamer kondigde Eurlings een onderzoek aan naar de stijgende kosten voor Schiphol. Het kabinet maakt zich grote zorgen over de verslechterende internationale concurrentiepositie van de luchthaven, die geldt als een van de belangrijkste motoren van onze economie en tevens als een van de grootste werkgevers van Nederland. Binnen twee maanden is het onderzoek klaar en worden eventuele maatregelen aangekondigd.

Afschaffing
Eurlings kan niet vooruitlopen op maatregelen en zich heeft te houden aan het regeerakkoord, maar sluit afschaffing van de omstreden vliegtaks niet uit.
René Klawer, mede-initiator van het onderzoek dat ANVR en NBTC hebben laten instellen naar de gevolgen van de vliegtaks, is verheugd met de onverwachte wending. ‘Maar we zijn er nog niet. We moeten blijven doorvechten.’

Omzetderving
Vorige week publiceerden ANVR en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) een rapport, waarin werd aangetoond dat de vliegtaks de reisbranche en Nederlandse economie ruim 1,2 miljard euro aan omzet kost. De opbrengst van de vliegtaks, 350 miljoen euro, steekt daar schril tegen af. Dat rapport leidde tot Kamervragen van onder andere D66. Klawer: ‘De vliegtaks krijgt veel media-aandacht en dat is een goede zaak.’

Reacties (3)
Ik wacht nog steeds op dat kwartje van Kok. Eerst zien, dan geloven...

Wim K.
6 FEB 2009


Het is een verkeerde gedachte om te denken dat de voorsprong die de concurrerende luchthavens nu hebben deze uit handen gaan geven. Een vliegtaks verlaging of zelfs afschaffing is niet voldoende. Verdere verlaging van alle andere luchthavenkosten zal alleen maar leiden tot een concurrerend tegenbod van de buitenlandse luchthavens. Verder zijn lage kosten leuk maar niet doorslaggevend. De service van Schiphol moet ook tegen het licht worden gehouden. Hoe geraak je daar, hoeveel ben je kwijt aan parkeerkosten, hoelang moet je wachten voordat je bent ingecheckt,etc. Er moet ma.w. naar het totaalpakket worden gekeken. De Nederlander gaat niet automatisch meer vanaf Schiphol naar zijn vakantiebestemming maar heeft een keuze uit een heleboel luchthavens.

Roel Holwerda
06 FEB 2009

Gisteren de reakties op het journaal gevolgd van ondermeer SP en PVDA. Er is een hoop onwetenheid. Focus is millieu terwijl men wellicht niet of onvoldoende beseft dat er juist van andere luchthavens meer wordt gevlogen. Inspelend op de media aandacht kan het geen kwaad hier een schepje boven op te doen. Bv door de bevindingen van het rapport wellicht onder de kamer leden te verspreiden. Andere overweging is een pagina in de Nederlandse dagbladen af te nemen. (door ANVR, BARIN, KLM, Ned luchthavens samen)

J Martron
6 FEB.2009

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN