Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Ticket Tax TV Interview with Minister Eurlings: Schiphol wordt goedkoper (Video)

Zakenreis.nl and VARA TV Program - De Wereld Draait Door - 11 Feb.09



Click on:
TV Interview with Min.Eurlings - section between 4min. 42 sec. and 14min. 28 sec.

www.zakenreis.nl

Eurlings: Schiphol wordt goedkoper

Vliegen vanaf Schiphol wordt hoe dan ook goedkoper. Dit heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gezegd in het televisieprogramma De Wereld Draait Door.

Eurlings zat daar naar aanleiding van de demonstratie van medewerkers van KLM, Martinair en Transavia in Den Haag tegen de vliegtaks. Eurlings zei begrip te hebben voor de actie. "Het gaat om heel veel banen.

Kijk, het is voor iedereen een moeilijke tijd. Maar de luchtvaart in Nederland is te duur, daarom raakt het Schiphol meer dan dat andere luchthavens worden geraakt. Wat de ellende van die luchtvaart is, het gaat niet alleen om de banen van deze mensen, wij dreigen structureel goede verbindingen over de wereld kwijt te raken."
Volgens Eurlings komen de demonstranten niet alleen op voor hun eigen banen, maar ook voor het vestigingsklimaat van Nederland. "Zonder goede verbindingen heeft onze economie structureel een probleem.

Je ziet dat wij ons uit de markt geprijsd hebben. Dat zit hem niet alleen in de tickettaks, maar ook in de havengelden, want een vliegtuig moet betalen als men daar parkeert.

Het zit ook in de veiligheidskosten, security. In andere landen betaalt de regering dat vaak, wij schakelen dat allemaal door in de ticketprijs van de mensen die vliegen.

Dat alles boven elkaar heeft ervoor gezorgd dat Schiphol voor aankomende en vertrekkende passagiers de duurste is van heel Europa."

Gevraagd naar het milieuoogmerk van de vliegtaks, liet Eurlings meteen weten dat het feit dat er geld in het laatje komt 'ook belangrijk' is. Hij erkende bovendien dat de milieuwinst beperkt is, omdat Nederlandse reizigers niet minder gaan vliegen, maar '300 kilometer rijden om over de grens in Brussel of Duitsland in eenzelfde toestel te stappen'. "Het milieubeleid wil niet zeggen dat je het zo duur moet maken dat je jezelf uit de markt prijst. Ik zeg niet dat we Schiphol extreem goedkoop moeten maken, dat zou gek zijn.

Linksom of rechtsom zullen wij de kosten van Schiphol weer vergelijkbaar maken met andere, vergelijkbare luchthavens."

Volgens Eurlings is zelfs het dual till systeem van Schiphol, waartegen de airlines al jaren ageren, in de huidige situatie niet heilig. Dual till wil zeggen dat de kosten en opbrengsten van aviation (de luchtvaartmaatschappijen) en non-aviation (parkeren, winkels, restaurants, et cetera) gescheiden worden gehouden.
De airlines vinden dat dat onderscheid nergens op slaat, omdat zonder de luchtvaart niemand zou komen winkelen, parkeren of eten op Schiphol. Eurlings: "Schiphol is zelf aan het kijken hoe ze de kosten kunnen drukken door de opbrengst van de winkeltjes, zal ik maar zeggen, ook te gebruiken om de vliegtuigen minder te belasten.

Je zit met de securitykosten. Als je de beveiliging minder kunt doorsluizen in de ticketprijs, dan scheelt dat ook.

Dit totaal van maatregelen moet ervoor zorgen dat wij weer vergelijkbaar zijn bijvoorbeeld met Parijs. Want wat gebeurt er als we dat niet doen? Dan gaat Air France-KLM, die zullen moeten snijden, men heeft het heel moeilijk. Min 20 procent bijna in januari op Schiphol alleen, dat houdt geen maatschappij normaal vol. Dan gaan er mensen uit, dan gaan er vluchten uit en waar halen ze die vluchten? Niet in Charles de Gaulle, in Parijs, waar men veel goedkoper is en nog ongeveer constant is, maar natuurlijk juist bij Schiphol die op min 20 procent zit. Dat betekent dat wij rechtstreekse verbindingen kwijtraken naar plekken op de hele wereld.

Het erge is, die komen niet meer terug als de economie weer toeneemt, want die luchtvaart gaat zich concentreren op een paar grote luchthavens."

Als Schiphol zich uit de markt blijft prijzen, dan raakt zij dus haar positie in de topvijf van Europese luchthavens zeker kwijt. Eurlings is daarom een onderzoek gestart met de verschillende betrokken departementen en Schiphol zelf naar hoe de kosten kunnen worden teruggebracht.
Aanpassing van de vliegtaks sluit hij niet uit, maar ook de securitykosten, het dual till systeem en de havengelden worden zoals gezegd onder de loep genomen.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN