Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

VLIEGTAKS BLIJKT ERG ONVERSTANDIG Afbrokkelen netwerk is grootste bedreiging

De Telegraaf door Edwin Timmer 12 Feb.09

Welvaartsknauw als Schiphol krimpt’

VLIEGTAKS BLIJKT ERG ONVERSTANDIG Afbrokkelen netwerk is grootste bedreiging


DEN HAAG – De Randstad een topregio in 2040? Dit kabinetsplan kan de prullenbak in als Schiphol geen sterk netwerk van internationale bestemmingen behoudt. Zo waarschuwt Jaap de Wit, hoogleraar vervoerseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. „De luchthaven staat van alle kanten onder druk, en de economische crisis versterkt dat proces.” De vliegtaks is niet de enige boosdoener, maar onder het huidige gesternte wel uiterst onverstandig. „Een topregio? Zonder Schiphol wordt dat streven een lege doos.”
Dat werknemers van Schiphol, KLM, Transavia en Martinair gisteren in Den Haag massaal protesteerden tegen de vliegtaks is uniek. Maar dat geldt ook voor de actuele luchtvaartcrisis. Schiphol staat in de wind. „En ik vraag me af of de politici in Den Haag zich dat voldoende realiseren”, zegt De Wit.
Ook hij heeft zich in de jaren negentig verbaasd over de razendsnelle groei van onze nationale luchthaven en de blauwwitte trots. „We stonden met onze ogen te knipperen, zo snel nam het aantal transferpassagiers toe. Maar die groei is voorbij en de ontwikkelingen razen door.”
De belangrijkste bedreiging van de economische malaise is dat het internationale netwerk van Schiphol afbrokkelt. Terwijl die onmisbaar is als vestigingsplaats voor bedrijven. Sterker, naast onze hoogopgeleide werknemers blijkt Schiphols spilfunctie één van de allerbelangrijkste redenen om überhaupt in Nederland als bedrijf neer te strijken.
De Wit: „Dat netwerk wisten we op te bouwen met slimme diplomatie en haantje de voorste spelen. We hadden als eerste een open sky verdrag met de VS, en KLM ging met de stofzuiger Europa door. Met dat netwerk droom je van de Randstad als topregio. Maar zonder dat kun je ’t schudden.”
De overname van Northwest door Delta is één onzekere factor. „In de Verenigde Staten is Delta druk bezig de Northwestvloot over te schilderen in Deltakleuren. Kun je ervan uitgaan dat straks al die Deltavogels nog steeds Schiphol als hub gebruiken? Nee. Delta werkt met een andere strategie. Ze vliegen hun Boeings 757’s en 767’s al rechtstreeks naar 31 bestemmingen in Europa. En straks zelfs naar Nairobi. Niemand weet wat de gevolgen zijn.”

Verder staat Air FranceKLM voor de uitdaging van een krimpende markt. „Tot nu toe deed de combinatie het dankzij de synergievoordelen goed. Maar deze krimp is totaal nieuw. Als dit leidt tot een rationalisatie van de netwerken op Charles de Gaulle en Schiphol, dus het wegsnijden van dubbels, knaagt dat aan onze bestemmingen.”
Contractueel is het niet langer verboden om te morrelen aan intercontinentale bestemmingen.
De Wit: „Bij de start van Air France-KLM is beloofd dat gedurende vijf jaar een netwerk van 42 langeafstandsbestemmingen overeind zou blijven. Die bescherming is voorbij. Als Den Haag dan meent dat Schiphol duurder mag zijn dan Parijs, helpt dat natuurlijk niet.”
Hoe snel de omstandigheden veranderen, blijkt uit de overname van Brussels Airlines door Lufthansa. „Tot vorig jaar was het evangelie dat de hsl voordelig zou zijn voor Schiphol. Maar straks wordt Zaventem aan Lufthansa’s luchtvaartgroep Star Alliance geknoopt. Welke Antwerpenaren kiezen dan nog voor Schiphol?”
Als klap op de vuurpijl ontwikkelt Doebai zich razendsnel aan de horizon. „Onder geheel ongelijke concurrentieverhoudingen. Ticketbelasting is er niet, en dus is Doebai al een derde goedkoper dan Londen Heathrow. Wat Schiphol moet doen? In elk geval investeren zodat passagiers snel en prettig kunnen overstappen. Maar de diagnose is ook dat deze crisis over veel meer gaat dan de vliegtaks.”

Click on: GRAFIEK

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN