Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Turkish Airlines, Vliegtaks en Partij van de Arbeid

Luchtvaartnieuws.nl Columns - door Anne Cor Groeneveld - 1 Mar.09

Soms moet je wel eens een nachtje slapen alvorens je boosheid te uiten. En ik hoop dat de afgelopen nacht mijn emoties enigszins zijn getemperd. Tijdens de ochtendrituelen staat het RTL nieuws aan en een paar zaken vallen me op. Pieter van Vollenhoven wil de 'black box' van de Turkse 737-800 niet afstaan aan het Openbaar Ministerie. Chapeau voor hem. Waarheidsvinding, daar gaat het eerst om! En dan willen we graag iets leren van het ongeval zodat het nooit weer hoeft te gebeuren. Daarna is er voldoende tijd om uit te zoeken of er schuldigen zijn die dienen te worden aangesproken of gestraft.

Het onderzoek is in de handen van daartoe speciaal opgeleidde specialisten. Laat ze hun werk doen en laat het Ministerie van Justitie, net zoals zoveel andere Ministeries dat doen wanneer het over luchtvaart gaat (ik kom daar zo even op terug), nu even afstand bewaren en respect betonen voor de direct betrokkenen en de onderzoekers. Zo, die moest mij als eerste even van het hart.

Het nieuws vervolgt. Het Ministerie van VROM stopt met onmiddellijke ingang een subsidie van € 80 miljoen voor roetfilters die waardeloos blijken te zijn. TNO had het Ministerie fijntjes uitgelegd dat ze absoluut nutteloos waren. Opeens moet ik ook denken aan de schijnheilige opmerkingen van een man van Milieudefensie eerder deze week tijdens een ochtendprogramma waarbij hij doodleuk verklaarde dat alle acties die zij voerden legitiem waren en dat het deur aan deur mobiliseren van mensen om de wegverbeteringen aan de A4 te saboteren juist goed is. Ik bedacht mij hoeveel subsidie onterecht naar dat soort organisaties gaat. Ik noem dat investeren in eigen weerstand door de overheid! Welke overheid? Daar kom ik zo ook nog even op terug.

En plotseling bedenk ik mij dat de vele miljoenen subsidie die naar die milieu- en dierenactivisten gaan misschien wel mede worden opgebracht door de vliegtax. Want we weten inmiddels zeker dat het geen milieubelasting is maar een ordinaire belasting voor de schatkist van Wouter Bos. Ik ben nog bozer als toen ik ging slapen.

Wist u dat Aviodrome/DDA geen enkele subsidie krijgt van de overheid voor onze museale activiteiten? Ja, u gelooft het waarschijnlijk niet, maar voor de mensen die wij enthousiast proberen te maken om ons luchtvaartverleden te koesteren door een vluchtje te maken boven de polder, voor die mensen moeten wij € 11,25 vliegtax per persoon betalen. De vlucht heeft geen bestemming. We gaan nergens naar toe anders dan een rondvluchtje en dus niet 2500 kilometer naar een bestemming. En toch tracht de overheid zo’n vluchtje, waar we onder andere de jeugd mee trachten te enthousiasmeren voor een job in de luchtvaart, te frustreren met idiote belastingen.

Ik schrijf het nog een keer op mocht u het niet begrijpen of geloven. De DDA moet per passagier die een rondvluchtje maakt vanaf Schiphol, € 11,25 vliegtaks betalen die waarschijnlijk wordt gebruikt door milieuridders om de luchtvaart tegen te werken!

En het Mysterie, sorry…het Ministerie van Financien zegt doodleuk dat die mensen voor dat half uurtje vliegtax moeten betalen alsof ze naar Spanje of Griekenland vliegen! En er valt niet over te praten. En wanneer ik mij dan bedenk dat de opbrengst daarvan wordt gebruikt om de luchtvaart te dwarsbomen dat ben ik nog bozer als toen ik deze ochtend de nieuwszender heb aangezet.

Maar ik heb geleerd dat als een nachtje slapen niet helpt je het maar van je moet afschrijven. Dus het spijt me. U bent als lezer van deze column de sigaar.

Het is gewoon een schande en ik heb besloten tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Ik ga het niet betalen, basta! De zuur verdiende centen van de burgers, die willen helpen om een museum in stand te houden, misbruiken op deze wijze is niet acceptabel.

Maar ja, die overheid heeft wel iets slims bedacht. Dat moet ik toegeven. Ze laten Schiphol de vliegtax namens de overheid incasseren. En voor Schiphol-Oost is dat weer door de luchthaven gedelegeerd aan het KLM JetCenter. Dus al snel kom ik er achter dat ik twee trouwe ondersteuners van Aviodrome/DDA nu moet confronteren met mijn ongehoorzaamheid. Lastig dus.

En ondertussen trekt de gehele samenleving aan de bel dat dit Kabinet de vliegtax moet afschaffen. Iedereen die in de reiswereld of in de luchtvaart maar iets te melden heeft is inmiddels opgestaan om het Kabinet op te roepen deze waanzinnige belastingmaatregel onmiddellijk te stoppen. De schade loopt op richting € 1,5 miljard om nog geen € 300 miljoen op te halen. Duizenden mensen verliezen hun baan en bedrijven gaan failliet. Er ontstaat structurele schade aan de positie van de Mainport Schiphol en aan de gehele luchtvaartsector en de reiswereld. Het is een schandalige droefenis.

En wat doet de Minister van Economische Zaken?
Welke economische zaken? Slechts hoefsporen naar het zuiden, Carnaval vieren!

En wat doet de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid?
We horen of merken niets van zijn bezorgdheid over het banenverlies. Lekker sociaal, donnerwetter!

En wat doet de Minister van Verkeer en Waterstaat?
Hij betuigt zijn loyaliteit aan het Regeerakkoord, want dat moet van JP, potverdeurlings nog an toe.

En wat doet de Minister van Financien?
Hij telt stuivers, want niet de kosten maar de opbrengsten vallen hem toe. En wij kunnen het bos in.

En wat doet de Partij van de Arbeid?
Welke Arbeid? Partij Verantwoordelijk voor Werkeloosheid zult u bedoelen. Bosjes banen weg.

En ondertussen loopt het bad leeg. Het hele Kabinet staat er bij en kijkt er na en Wouter Bos (Partij van de Arbeid) heeft de stop in zijn handen. En zelfs na alle oproepen, uit alle uithoeken van de samenleving, denkt hij kennelijk nog steeds dat de aangerichte schade te rechtvaardigen is. Het is inmiddels maart 2009 en nog altijd heeft het Kabinet geen voortschrijdend inzicht over de reeds aangerichte schade en heeft het Kabinet geen besluit genomen om met onmiddellijke ingang deze ordinaire en contraproductieve belastingmaatregel af te schaffen. Het is gewoon een schande!

Ik ga mij tijdens de volgende verkiezingen sterk maken voor dié partij die in een Regeerakkoord weigert een onderonsje te maken waarbij de parlementaire democratie buiten spel zal worden gezet. Er dient namelijk een parlementair onderzoek plaats te vinden naar de wijze waarop dit Kabinet zich schuldig heeft gemaakt aan het duurzaam beschadigen van de luchtvaartsector.

Wie wil er nu nog horen bij de Partij van de Arbeid (PvdA) die zich niets aantrekt van werkgelegenheid en bij een Partij van Christen Democraten (CDA) die het kloppend hart van één van de belangrijkste motoren van onze economie, de Mainport Schiphol vleugellam maakt?

Een laatste appél aan Wouter Bos:
STOP MET DE VERDERE BESCHADIGING VAN DE LUCHTVAARTSECTOR.
Wees een kerel en erken je fouten voordat het bad is leeggelopen. En wanneer dat niet bespreekbaar is, geef ons dan voldoende subsidie om dit Kabinetsbeleid te bestrijden zoals de milieuorganisaties al jaren met jullie, sorry..... ons belastinggeld, mogen doen. Anders bewijs je maar één ding. Dat je toch iets met luchtvaart hebt. Namelijk een brevet. Een brevet van onvermogen!

Graag ben ik bereikbaar voor Minister Bos voor een onderbouwing van mijn column.

Anne Cor Groeneveld

(liever geen loyaliteitsbetuigingen, mijn mailbox loopt dan te snel vol)



Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN