Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

'Tickettaks heeft dramatische effecten'

Reisrevue E-mailnieuwsbrief - door Paul Eldering -11 Mar.09

De tickettaks heeft dramatische effecten en kost alle partijen, inclusief overheid, handenvol geld. Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de ANVR en het NBTC. Woensdag 11 maart wordt het lijvige rapport in Nieuwspoort Den Haag gepresenteerd.

Niet alleen wordt de verwachte belastingopbrengst van de schatkist bijna volledig teniet gedaan door oplopende kosten en andere inkomstenderving. Ook lijden Nederlandse luchthavens, airlines, inkomende en uitgaande reisbranche ernstige schade. Die kan oplopen tot wel 1,3 miljard euro, aldus SEO.

Samen met de recessie is dit een funeste ontwikkeling voor de toeristische branches, zakelijke reizen, de luchtvaart in Nederland en de economie, concluderen de ANVR en het NBTC.

Vliegbelasting afschaffen
Met het SEO-rapport willen zij er nogmaals met klem bij het kabinet en de politiek op aandringen de tickettaks zo snel mogelijk weer af te schaffen, liefst met onmiddellijke ingang. SEO, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, heeft berekend dat de Nederlandse luchthavens 90 miljoen euro per jaar aan inkomsten derven, als direct gevolg van de tickettaks.

Rond een miljoen passagiers wijkt uit naar buitenlandse luchthavens. Vooral Schiphol is de dupe met een forse passagiersdaling.

Airlines die van onder andere Schiphol gebruik maken, lopen volgens SEO zelfs bijna een miljard euro mis. Ook de reisbranche zou wel eens tegen de 300 miljoen euro kunnen zien wegvloeien door de zeer omstreden tickettaks, waartegen altijd fel is geprotesteerd.

Voor de politiek moet bovendien zwaar meewegen dat de tickettaks maar liefst twee procent van het aantal incoming toeristen en zakelijke reizigers kost, stelt SEO vast.

================================================
Reacties:
Met het meeste van bovenstaande ben ik het helemaal eens. het is niet alleen de tikettaks van € 11.25 maar ook het veel hogere bedrag van € 45 buiten Europa. Toch is het verwonderlijk dat men vanaf Eindhoven met Ryanair zonder die tikettaks kan vliegen en bijzonder voordelig, soms zelfs voor 5% van de prijzen die de Nederlandse maatschappijen hanteren. veel touroperators opereren nu vanuit Düsseldorf (bv BEX, NRV e.a.) waardoor bij verre reizen de prijsverschillen kunnen oplopen tot € 600 a € 800 p.p. Er is nu al een bustransfer naar Brussel v.v., er is er één naar Weeze (dat ligt maar 150 meter voorbij de Nederlandse grens, zie Google Earth) en binnenkort kmt er gelukkig een dienst naar Düsseldorf. Schiphol en Rotterdam, we hebben je niet meer nodig en maak weer mooie polders van de 5 runways, eentje kan er blijven voor noodgevallen. Lang leve de buitenlandse luchthavens die de waanzin van de overbodige taksen en krankzinnig hoge overige toeslagen, zoals Schiphol, nog niet kennen en dit hopelijk ook nooit zullen toepassen.

Conrad

// 12 MRT 2009


Ik heb het hele rapport gelezen en ik merk op dat men voorbijgaat aan het meest essentiële, t.w.; wat betaalt de klant onder de streep? De verliezen die zijn voorgerekend gaan uit van de veronderstelling dat de vakantie vanaf Nederland minder duur is of even duur wordt dan wanneer die vanaf het buitenland plaatsvindt. Is dit zo? Is 11 Euro ( 2 biertjes op een terras in Rome ) doorslaggevend? Zou het ook nog kunnen liggen aan het feit dat er andere motieven meespelen? Zou het kunnen dan de verschillen bij vertrek vanaf het buitenland meer schelen dan die twee taks bedragen? Verder is het zo dat Ryanair heeft gekozen voor Weeze Airport omdat 11 Euro procentueel gezien wel heel veel geld is. Voor 1 Euro verschil aan landingsrechten kiest deze maatschappij ( bij wijze van spreken ) al voor een andere luchthaven. En als de diensten vanaf Nederland niet meer worden aangeboden, dan moet men wel vanaf een buitenlandse luchthaven vertrekken. Het zou ook kunnen zijn dat de Nederlander gewoonweg uit protest tegen het woord taks of tax of belasting vanuit het buitenland vertrekt.

Roel Holwerda

// 12 MRT 2009


5 voor 12 voor Schiphol.

Er is al heel wat geschreven over de vliegtaks die passagiers moeten betalen wanneer ze vanaf Schiphol vertrekken. Protesten, petities, lobbying hebben tot op heden niets uitgehaald. Minder inkomsten voor de regering dan verwacht, grotere schade voor de economie dan verwacht en het einde is nog niet in zicht. Ik heb reeds eerder opgemerkt dat niet de vliegtaks de reden is dat er minder mensen vanaf Schiphol vertrekken, maar een combinatie van kosten waardoor sowieso het reizen vanaf Nederland te duur is in vergelijking met omringende landen. Vroeger was het normaal dat je vanaf Schiphol, Rotterdam of Eindhoven vertrok naar je vakantie- of zakenbestemming. De reiziger is mondialer geworden en zaken als reistijd, inchecktijd en incheck- en parkeergemak spelen naast de prijs ook een rol. De grenzen bestaan alleen op papier en het vertrek vanaf het buitenland is net zo makkelijk zo niet makkelijker ( en zeker goedkoper ) dan het vertrek vanaf Nederland. Pakketreizen zijn in het buitenland goedkoper vanwege andere vakantieseizoenen en niet vanwege de vliegtaks alleen. De KLM hanteert vaak lagere tarieven af Düsseldorf en Brussel dan vanaf Schiphol. Dit heeft niets met de vliegtaks te maken als de verschillen vaak honderden euro's per ticket bedragen. Ten oosten van Utrecht is het interessant om met de auto naar Düsseldorf te reizen om hier vandaan te vertrekken en ten zuiden van Rotterdam is Brussel weer interessant. Recentelijk is er een busdienst van start gegaan om vanaf Utrecht, Rotterdam of Breda naar Brussel Airport te reizen. Dit schijnt een succes te zijn. 2x daags een 50 seats bus heen zijn toch 36.500 passagiers die niet vanaf Nederland vertrekken. Dit betekent ook dat er 36.500 passagiers in Brussel aankomen die niet een Nederlandse luchthaven aandoen. De KLM heeft veel overstap verkeer maar hoe zit het eigenlijk als de AirFrance/KLM besluit om Schiphol maar over te slaan en Parijs als overstappunt gaat gebruiken? Gelukkig hebben wij dan de winkels op Schiphol nog en wij kunnen dan de lege pieren gebruiken voor de uitbreiding van het winkelaanbod.


Roel Holwerda

// 12 MRT 2009


Laat ik voorop stellen dat die tickettaks de meest domme actie ever is geweest van Bos. Nogmaals, die taks kan beter gisteren opgeheven worden dan vandaag.

Aan de andere kant, zou ik ook wel kritisch willen kijken naar de functie van de ANVR. Ze verdedigen zeker haar leden in dit geval door aan te tonen dat nu reisorganisaties over de grens profijt hebben van deze actie. Maar als de ANVR echt ballen had, dan had ze dit Europees opgepakt en ervoor gezorgd dat het in heel Europa was toegepast en was er desnoods mee naar Kroes gegaan in Brussel vanwege oneerlijke concurrentie.

Daarnaast is in mijn ogen SEO ook niet helemaal onafhankelijk aangezien Jaap de Wit aan het hoofd van deze club staat. En deze meneer is luchtvaarteconoom en heeft 'warme contacten' in de Nederlandse luchtvaart.

Nogmaals die tickettaks is onzin en voor De Wit niets dan respect (ik heb zelfs nog s mogen volgen bij hem) maar ik vind dat de ANVR nu ook wel eens ECHT iets mag gaan doen.

T. Revel

// 11 MRT 2009


Ik heb net inzage gekregen in een onderzoek van de [url=http://www.anvr.nl]ANVR[/url] en de groei bij buitenlandse luchthavens stagneert de afgelopen maanden al weer. Vliegen vanuit het buitenland lijkt een tijdelijke hype.

Tinus

// 11 MRT 2009


even een redactionele opmerking ipv een inhoudelijke. Ik zie dat het stukje is geschreven door Paul. Dat is op zich al een goed bericht. Welkom terug Paul.

Werner

// 11 MRT 2009


Ik kom uit de reisbranche en ik ken ontzettend veel mensen die nu van buitenlandse luchthavens vliegen, vanwege de tax maar ook goede bereikbaarheid en voordelig(er) parkeren. afschaffen die tax dus!

Rémon

// 11 MRT 2009


beetje jammer dat er alleen met de vinger naar 1 persoon wordt gewezen... maar goed. Ik ben er van overtuigd dat door tendentieuze berichtgeving de passagiers naar onze buurlanden zijn " verhuisd". Zou die e11.25 nou echt een doorslaggevende functie hebben? lijkt me niet... Het was al veel eerder bekend dat Dld en Bel. andere prijsstellingen hadden door de andere airlines die daar vandaan vertrekken.... Maar die faktoor kom ik nergens tegen. Ik juich het intrekken van de taks toe, maar vind niet dat deze DE reden is van de duikvlucht die het aantal reizigers door maakt. Denk ook aan de kosten die SPL zelf allemaal doorbelast...die zijn ook niet mals!!

Carla

// 11 MRT 2009


Beste mensen ben het geheel met al het bovenstaande commentaar eens. Maar door alle stemmen op centrum links kun je dergelijke belastingen verwachten! Geef dus niet alleen de staat de schuld maar ook je vrienden die stemmen op SP, PVDA omdat Jan Marijnissen zo'n leuke man is of dat Wouter Bos er zo vriendelijk uit ziet...

Martijn

// 11 MRT 2009


Als deze belasting wordt afgeschaft is het nog maar de vraag of ze nog wel vanaf de Ned. luchthavens willen vertrekken. Misschien zijn de buitenlandse luchthavens een leuk alternatief geworden i.v.m. goede bereikbaarheid, voordelig parkeren, enz......

Joop

// 11 MRT 2009


Het zou wel werken als zo'n belasting op Europees niveau word ingevoerd. Waarom denkt Nederland hier een voorbeeldfunctie in te moeten nemen?

Tim

// 11 MRT 2009


Tja, alsof we dit nog niet wisten. Maar is nu eigenlijk al te laat.. Zo een onderzoek moet ook uitgevoerd worden VOOR dat zo'n besluit wordt genomen. Nu moet je gaan proberen te redden wat er te redden valt... Goed gedaan Mr Bos... PVDA maakt er weer een zooitje van en de anderen mogen de boel weer redden... Hij kan Mr Kok dus een handje geven die ook dit soort acties had die eigenlijk precies het tegenovergestelde bereikten van wat de bedoeling was...

Trevor

// 11 MRT 2009

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN