Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vliegbelasting: van proefballon tot blok aan been voor luchtvaart

www.luchtvaartnieuws.nl - Reismedia / ANP 25 Mar.09

DRIEBERGEN - De Nederlandse luchtvaart- en reissector slaakte woensdag (25 maart) een zucht van verlichting. Premier Balkenende kondigde officieel aan dat de vermaledijde vliegbelasting per 1 juli wordt afgeschaft. De afschaffing betreft één van de maatregelen die de regering neemt om de economie een impuls te geven. Daarmee hebben de reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en luchthavens dan eindelijk toch hun zin.

Begin 2007 steken de eerste signalen de kop op dat er een belasting op vliegtickets zit aan te komen. Aanvankelijk als ‘ecotax’ aangeduid duikt de maatregel op in het voorlopige regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. Reisbrancheorganisatie ANVR laat zich gelijk kritisch uit over de taks en noemt het “geen effectief middel om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen te investeren in zuinigere en schonere vliegtuigen.” De organisatie zegt ook te vrezen dat de concurrentiepositie van Nederland in het geding komt.

Ook de luchtvaartmaatschappijen (BARIN), het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), de Consumentenbond en de internationale luchtvaartorganisatie IATA leveren in 2007 kritiek op de voorgenomen invoering. Zeker wanneer blijkt dat de opbrengsten van de taks – 350 miljoen euro per jaar – rechtstreeks naar de schatkist vloeien en dus niet ten goede komen aan het milieu. “Een belastingmaatregel met luchtvaart als melkkoe”, zo luidt het oordeel.

Handtekeningenactie
Een handtekeningenactie om de invoering van de vliegtaks te voorkomen levert niets op: eind 2007 stemt de Tweede Kamer in met de invoering van de vliegtaks met ingang van 1 juli 2008. Op Prinsjesdag 2007 werden de details bekendgemaakt, waaronder de hoogte van de belasting: 11,25 euro voor korte en 45 euro voor lange vluchten. De belasting is alleen van toepassing op passagiers die hun vliegreis in Nederland beginnen. Tot woede van low cost carriers als easyJet en Ryanair betalen transferpassagiers de taks niet. Ook de luchtvrachtsector wordt ontzien.

Ryanair, dat lang in verband werd gebracht met de opening van een operationele basis op Eindhoven Airport, zet uitbreidingsplannen op de Nederlandse markt in de ijskast. De maatschappij breidt intussen wèl fors uit op luchthavens in België en Duitsland, zoals Charleroi en Weeze. Intussen wordt in rapporten gestrooid met cijfers, waaruit blijkt dat de economische schade als gevolg van de invoering veel groter zal zijn dan de opbrengsten van 350 miljoen euro per jaar.

Rechtszaken
Diverse rechtszaken van luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en belangenorganisaties tegen de regering om de invoering van de vliegtaks te voorkomen, lopen op niets uit. Claims dat de belastingmaatregel in strijd zou zijn met het Verdrag van Chicago worden door de rechter afgewezen. Ook een protest van medewerkers uit de luchtvaartsector op het Binnenhof levert niets op. In België leiden protesten van de reis- en luchtvaartsector er in het najaar van 2008 toe dat de regering afziet van de invoering van een belasting op vliegtickets.

In combinatie met de verslechterende economische situatie blijkt al snel na de invoering dat de vliegtaks negatieve gevolgen heeft voor de passagiersontwikkeling op Nederlandse luchthavens. Weliswaar zit het economische tij ook tegen, maar de vliegtaks wordt gezien als één van de oorzaken van de daling. Op Schiphol is in 2008 voor het eerst in jaren sprake van een passagiersafname, een trend die begin 2009 doorzet. De luchthaven kondigt aan honderden banen te moeten schrappen. Ook diverse andere luchtvaartondernemingen snijden in het personeelsbestand.

Onderzoek naar kosten
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat kondigt begin februari een onderzoek aan naar de stijgende kosten voor Schiphol. Mede door de invoering van de vliegtaks is Schiphol uitgegroeid tot één van de duurste luchthavens van Europa. Hij sluit een afschaffing van de vliegtaks niet uit. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën laat kort daarna weten dat een aanpassing van de vliegtaks mogelijk is. Tijdens een demonstratie van verontrust luchtvaartpersoneel op het Binnenhof doet minister van Financiën Wouter Bos later die maand geen toezeggingen over afschaffing van de vliegbelasting. KLM-topman Peter Hartman meldt eind februari dat de invoering van de vliegtaks Nederland al 900.000 passagiers heeft gekost.

Op 11 maart publiceert het ANVR de resultaten van een onderzoek dat is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek, waaruit blijkt dat de afschaffing van de vliegtaks de Nederlandse economie 1,3 miljard euro oplevert. Het gaat hierbij vooral om inkomsten uit het inkomend en uitgaand toerisme. Ook blijft de beoogde belastingopbrengst vanwege het afgenomen aantal passagiers achter bij de verwachtingen.

Dinsdagavond (24 maart) blijkt dat tijdens overleg van coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie over maatregelen om de recessie te bestrijden is afgesproken om de vliegtaks per 1 juli 2009 - precies een jaar na de invoering - af te schaffen. De bedoeling is volgens de regering dat vliegtickets goedkoper worden en dat mensen ondanks de recessie weer met het vliegtuig gaan reizen. Dat moet de bedrijvigheid op Schiphol ten goede komen, zegt Balkenende woensdag.

Van onze redactie

KLM noemt afschaffing vliegtaks 'verstandig besluit'

25-03-2009

SCHIPHOL - KLM vindt de afschaffing van de vliegtaks door de regering “een verstandig besluit''. “Hiermee creëren ze weer een gelijk speelveld met andere Europese luchthavens'', zegt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij woensdag (25 maart). De woordvoerster complimenteert vooral minister Camiel Eurlings (Verkeer) met het ‘binnenhalen' van het resultaat.


“Het is knap gedaan. Het is geen kleinigheid om zoiets binnen te halen bij dergelijke onderhandelingen.'' Door de vliegtaks verloor de luchthaven Schiphol naar eigen zeggen 900.000 passagiers aan concurrerende luchthavens in het buitenland. “Het is moeilijk te voorspellen of deze passagiers weer allemaal worden teruggewonnen, maar het is een grote stap vooruit'', aldus de KLM-woordvoerster.

Een woordvoerder van brancheorganisatie voor de reissector ANVR sluit zich aan bij de lofzang van KLM. “Om een besluit binnen een jaar na de invoering weer af te schaffen op basis van inhoudelijke argumenten, getuigt van politieke moed.'' Met het afschaffen van de belasting kan de gehele reisbranche volgens de ANVR 1,3 miljard euro worden bespaard, “veel meer dan de driehonderd miljoen die de taks de schatkist opleverde. Het is een fantastisch signaal.''

Volgens de ANVR wordt binnenkort met de luchtvaartmaatschappijen overlegd over de wijze waarop de vliegbelasting wordt terugbetaald aan passagiers die geboekt hebben met vertrek vanaf 1 juli, de dag waarop de vliegtaks wordt afgeschaft.

EasyJet
Ook easyJet, de grootste buitenlandse luchtvaartmaatschappij op Schiphol, is positief. “De regering heeft de juiste beslissing genomen om de toekomst van vliegverkeer in Nederland veilig te stellen”, meldt CEO Andy Harrison in een reactie. Hij blijft kritisch over de hoge kosten op Schiphol: “Zelfs na afschaffing van de vliegtaks, is Schiphol nog steeds de op een na duurste luchthaven van Europa – duurder dan Parijs, Frankfurt en Zürich.”

Volgens Harrison heeft de regering de aanzet gegeven en is het nu aan Schiphol om de kosten in lijn te brengen met andere grote luchthavens in Europa. “Alleen als aan beide voorwaarden wordt voldaan, zullen vliegmaatschappijen weer in Nederland willen investeren.”

Vorige week zei Harrison dat wanneer de Nederlandse regering de vliegbelasting afschaft, de Britse prijsvechter bereid is te investeren in extra vluchten vanaf Schiphol.


(c) Reismedia / ANP


Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN