Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Kosten terugbetalen vliegtaks opgevangen - Nu al 'concurrentie' met vliegtaks

Reisrevue door Paul Eldering en Klaas-Jan van Woerkom 26 Mar.09

TUI heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door de afschaffing per 1 juli van de gehate vliegtaks gelijk al in de concurrentiesfeer te trekken. Holland International schrapt de heffing met onmiddellijke ingang voor nieuwe boekingen, ook met vertrek voor 1 juli. Dat geldt voor alle Middellandse Zee-charters en voor de ICA-vluchten met ArkeFly. Reeds geboekte klanten met vertrek na 1 juli worden gecompenseerd.

Concurrenten reageren met gemengde gevoelens op deze supersnelle commerciële HI-campagne 'VliegtaxFree', die TUI al veel publiciteit heeft opgeleverd. De takskosten tot 1 juli worden uit eigen zak betaald. Dit om de boekingen in het zeer matige voorseizoen te stimuleren. Volgens ANVR-directeur Frank Oostdam is er niks mis met dit soort creatieve acties van individuele touroperators en reisagenten. 'Wij geven slechts collectief advies.'

Hoe ANVR-leden het beste met het verdwijnen van de tickettaks kunnen omgaan, wordt deze week gecommuniceerd. Oostdam: 'In het kort is dat: aanpassen van de pakketprijzen met vertrek na 1 juli, verrekenen in de restantbetaling voor geboekte klanten, en geen administratiekosten. Voor losse tickets in IATA-systemen ligt het complexer. Daarover hebben we 26 maart nog overleg met KLM en BARIN.'

Andere touroperators
Thomas Cook laat weten de TUI-campagne niet te volgen. 'Wij zijn al sterk actiematig bezig en we hebben bijvoorbeeld onze flexprijzen. We vinden het dus niet nodig om ook nog eens iets extra's met de vliegtaks te doen. Wel hebben we de prijzen in onze systemen direct aangepast en zullen we geboekte klanten met vertrek na 1 juli schadeloos stellen', zegt woordvoerster Marjolijn Blok.

Oad-topman Louis Frankenhuis denkt nog na over 'een positieve schwung voor de klant'. Ook de Oad Groep is volgens hem druk bezig de prijzen in de systemen te verlagen. En Sundio-baas Joost Romeijn stelt marktconform met het terugbetalen van passagiers aan de slag te gaan, via de openstaande bedragen van reissommen. 'Met onze geavanceerde technologie is dat een fluitje van een cent. Stunten met verkoopprijzen is niet afhankelijk van de vliegtaks. Dat ligt aan de aktuele marktsituatie, waarop wij altijd scherp inspelen.'

Reacties van klanten
Uit diverse reacties van consumenten op het verdwijnen van de vliegtaks blijkt duidelijk dat het leed in feite is geschied. Immers, velen hebben de weg naar goedkopere buitenlandse luchthavens (en soms ook touroperators) al gevonden. Het is zeer de vraag of zij naar het nog altijd te dure Schiphol zullen terugkeren. Anderen zeggen schamper dat de tickettaks - 'hoe onzinnig ook' - in dat verband sowieso weinig voorstelt.

Volgens ANVR en BARIN is het daarom dringend noodzakelijk dat Schiphol de handschoen zelf oppakt. Zoals ook verkeersminister Eurlings ('we hebben ons uit de markt geprijsd') wil dat de kosten structureel verlaagd worden en goede vliegverbindingen worden hersteld. Secretaris-generaal Frank Allard van de BARIN noemt twee belangrijke punten om Schiphol weer concurrerend te maken: 'De airport charges moeten flink omlaag. Die worden voor de aviation-sector nu kunstmatig hoog gehouden ten gunste van non-aviation. En de overheid moet de security charges voor haar rekening nemen.'

Kosten terugbetalen vliegtaks opgevangen

De extra kosten die worden gemaakt bij het terugboeken van de vliegtaks naar de klant wordt in het algemeen door de reisbureaus zelf opgevangen. Dat blijkt uit een rondgang van Reisrevue langs verschillende reisbedrijven.

Onder reisagenten heerst overigens opnieuw onvrede over het feit dat zij voortdurend moeten optreden als gratis incassobureau, 'bij heffingen en nu zeker ook weer bij de vereffening...' Desondanks is het merendeel verheugd dat de tickettaks eraf gaat.

'Dan moeten we ook niet zeuren over de administratieve afhandeling, al is dat een hoop non-profit werk', vindt voorzitter Erik van der Waard van de Veluwegroep.

Afwachten
Hij zegt af te wachten hoe touroperators en airlines die restitutie vorm gaan geven. 'Zolang het ons maar niets gaat kosten. Laten ze dan tevens de brandstoftoeslagen meenemen. Ook die moeten nodig gecorrigeerd worden!' Klanten stellen volgens hem wel vragen, maar agressief opeisen van betaalde taksen is bij de meeste reisbureaus niet aan de orde. 'Iedere reisondernemer moet verder afzonderlijk beslissen over promotionele activiteiten', aldus Van der Waard.

Ook elders in het land lijken de reisbureaus de extra kosten voor lief te nemen. ‘De klant krijgt sowieso zijn geld terug,' zegt Klaas Harmanni, general manager van VakantieXperts. ‘Het kost wat administratie, maar die extra kosten worden door ons niet doorberekend aan de klant.'

De zelfstandig reisadviseurs van Travel Counsellors rekenen geen administratiekosten vanwege het afschaffen van de vliegtaks. ‘We hebben onze travelcounsellors vandaag een mailing verstuurd met daarin het goede nieuws dat de vliegbelasting wordt afgeschaft,' meldt general manager Fred van Eijk.

Saskia Wink van reisbureau Crossair en voorzitter van de ITAC heeft eveneens geen plannen om de klant te belasten met administratiekosten. ‘We zijn veel te blij dat de belasting is afgeschaft.'







Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN