Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Luchtreizigers: Wij zijn toch niet gek !

De Telegraaf Reiskrant door Jos van Noord 11 Apr.09

Telkens moet ik aan die elektronicagigant denken, want heel veel lezers schrijven mij letterlijk, of in woorden van gelijke strekking: Wij zijn toch niet gek! De vermaledijde tickettaks van Wouter Bos heeft inderdaad héél wat reizigers wegwijs gemaakt, zo blijkt wel uit de honderden reacties op mijn vraag van vorige week.

Schiphol heeft bij veel toeristen volledig afgedaan. Enkel de afschaffing van de tickettaks - pas per 1 juni - zal reizigers niet direct de weg naar Schiphol doen terugvinden. Vakantiegangers maar ook zakenreizigers hebben ontdekt, juist door die tickettaks die de druppel was, dat de vliegtickets vlak over de grens vaak véél goedkoper zijn.

De lezers tuimelen over elkaar heen om mij voorbeelden aan te dragen van tickets, die - nota bene met dezelfde luchtvaartmaatschappij - vanaf Düsseldorf, Brussel, Frankfurt of Bremen vaak de helft voordeliger zijn dan vanaf Schiphol.

Wij zijn toch niet gek! Wij worden toch geen dief van onze eigen portemonnee!

Daar komt bij: als wij op Schiphol dan tòch de hoofdprijs moeten betalen, worden wij graag fatsoenlijk behandeld. De marechaussee en de beveiligers op de luchthaven van Amsterdam, maar ook veel andere chagrijnige of arrogante dienstverleners daar, gedragen zich alsof de reizigers er voor hen zijn. Wij mogen blij zijn dat zij ons willen dóórlaten. Ga maar geduldig in de rij staan, dat zal ons leren wat onze plaats is.

Gevulde knip

Hallo Schiphol, this is a real world! Wie betaalt, bepáált. Met onze gevulde knip kunnen wij elders ook terecht, zelfs veel beter en voordeliger. Net over de grens, hemelsbreed vaak dichter bij Schiphol, worden wij allerhartelijkst èn allerredelijkst ontvangen.

De heer G. Teunis uit Vaassen, die geregeld gebruik maakt van de vliegvelden Weeze, Düsseldorf, Münster en Osnabrück, schrijft mij dat Schiphol zichzelf de das om heeft gedaan. „Een markt winnen is niet gemakkelijk, een markt behouden is moeilijk, maar een verloren markt herwinnen is bijna onmogelijk.”

De veel gunstiger parkeertarieven bij luchthavens in Duitsland en België spelen volgens hem een bijrol, „hoewel de kosten van een kopje koffie en een broodje op Schiphol eerder afschrikwekkend dan uitnodigend zijn.”

„Nu de reizigers eenmaal geproefd hebben dat het elders stukken voordeliger én beter kan, zal het nog een hele klus worden om die mensen terug naar Schiphol te lokken”, meent ook Klaas Hauwert uit Duiven.

„Mijn zoon werkt in Tanzania en wij willen hem komende zomer veertien dagen bezoeken”, zo mailt mij Albert van ’t Oever uit Noordsleen. „Dus zochten wij op het internet: eerst vanaf Schiphol en toen vanaf Düsseldorf. De vlucht vanaf Schiphol kost 1225 euro, inclusief taksen en toeslagen, maar vanaf Düsseldorf kost dezelfde vlucht, met een tussenlanding in Amsterdam, alles inclusief 640 euro. Wij verdienen dus, met z’n tweeën, eventjes 1170 euro door vanuit Drenthe naar Düsseldorf te rijden, dezelfde afstand als naar Schiphol.”

Veel lezers maken zich boos over de torenhoge belastingen en toeslagen, die op het overvolle Schiphol, waar de zuivere vliegtijd vaak korter is dan het taxiën en de tijd die reizigers onderweg zijn naar de gate, doorgaans meer dan de helft uitmaken van de totale ticketprijs, zelfs nu de tickettaks er per 1 juni weer van af is.

jvnoord@telegraaf.nl

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN