Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Vliegen kan de helft zuiniger dan nu

BNdeStem.nl 23 Oct.09

AMSTERDAM - Het brandstofverbruik van nieuwe vliegtuigen kan de komende twintig jaar halveren.

Daarmee zal ook de uitstoot van schadelijke stoffen afnemen. Met de inzet van biobrandstoffen kan die vervuiling nog verder worden beperkt.

Dat verwacht het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) in Amsterdam. Niet alleen uit milieuoogpunt zijn zuinigere vliegtuigen een noodzaak, ook vanwege de hoge kosten. De prijs van kerosine was voor de recessie al tot recordhoogte gestegen.

De verwachting is dat de brandstofprijzen ook in de toekomst hoog zijn.

Het NLR doet al twee jaar onderzoek naar een nieuw type motor dat een combinatie wordt van een propeller- en een straalmotor. Een propellermotor is relatief zuinig, maar kan niet snel. Met een straalmotor is een hogere snelheid mogelijk, maar die motoren slurpen meer. NLR heeft een straalmotor bedacht met binnenin twee verstelbare rotorbladen. Fabrikant Pratt & Whitney maakt die nu.

De onderzoekers zijn inmiddels verder gegaan. De fan kan nog groter worden gemaakt, maar dan past er geen omhulsel meer omheen. Eigenlijk heb je dan een straalmotor met aan de achterzijde twee tegen elkaar in draaiende propellers. Deze motor zou 25 procent zuiniger zijn dan de huidige.

NLR kijkt nu hoe dit ontwerp kan worden toegepast op een vliegtuig voor 150 passagiers.

Met name vliegtuigbouwer Airbus heeft hiervoor belangstelling bij het ontwerp van een nieuwe generatie toestellen, maar wie nu precies de opdrachtgever van dit onderzoek is, wil de NLR niet zeggen. "Het zijn diverse partijen uit Europa en Noord-Amerika." Tot zover het goede nieuws. De nieuwe motor heeft namelijk ook twee nadelen. Het toestel kan iets minder snel vliegen, maar snelheid is na de laatste Concordevlucht geen hot item meer in de luchtvaart. Problematischer is dat door het ontbreken van een omhulsel om de propellers de motor meer herrie maakt. En dat is rond een luchthaven als Schiphol nu juist het belangrijkste pijnpunt.

En dus zoekt de NLR nu naar oplossingen voor het geluidsprobleem. Die bestaan uit aanpassingen van de propellerbladen. Ook kunnen de motoren bovenop de vleugels worden gezet, zodat de vleugels voorkomen dat het geluid naar beneden slaat. Bij de huidige vliegtuigen hangen motoren onder de vleugel.

Daardoor kan men makkelijker bij de motor komen voor controle en onderhoud.

Omdat de stromingen aan de bovenkant van de vleugel heel anders zijn dan aan de onderzijde, moet er nog veel onderzoek worden gedaan naar geluidseffecten en trillingen.

Dit soort onderzoek wordt ook gedaan door het NLR. Dit instituut beschikt behalve over een onderzoekscentrum in Amsterdam ook over de grootste windtunnel van Europa die in Marknesse staat.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN