Terug naar berichten overzicht | Opmerkingen bij reacties op IkVerticket | Terug naar de homepage BARIN 50th anniversary

Media Berichten over de Vliegbelasting

Miljoenen tegen vliegtuigherrie

HaarlemsDagblad.nl 25 Nov09

Gepubliceerd op 25 november 2009, 19:58
Laatst bijgewerkt op 25 november 2009, 20:00
SCHIPHOL -
De luchthaven Schiphol staat in de startblokken om iets te doen tegen het grondlawaai van startende vliegtuigen vanaf de Polderbaan.

Daarvoor is een 2200 meter lange en veertien meter hoge tunneltent (de ecobarrier) ontworpen die alleen overeind staat bij starts. Schiphol steekt daar enkele tientallen miljoenen euros in. Nu moet alleen de Haarlemmermeerse gemeenteraad nog akkoord gaan.

,,Dat grondlawaai is een vervelende zware brom, die je tot in je buik voelt wanneer een vliegtuig start vanaf de Polderbaan. Als goede buur gaan we daar iets aan doen, zo hebben we de bewoners beloofd. Dat terwijl we wettelijk nergens toe verplicht zijn. Voor grondlawaai bestaan geen regels. Pas wanneer een toestel opstijgt, telt de geluidsoverlast'', benadrukt Schiphol directeur Ad Rutten.

Die toezegging deed Schiphol in de tijd dat het nog goed ging met de economie en de luchthaven toch al volop aan het investeren was. Maar inmiddels is het bedrijf drastisch aan het bezuinigen en mogen de kosten voor de geluidsbarrière niet worden doorberekend in de tarieven aan de luchtvaartmaatschappijen, zo heeft de NMa bepaald. ,,Dan is een verwachte investering van enkele tientallen miljoenen behoorlijk. Dat moeten we zien terug te verdienen met de bouw van bedrijfsgebouwen.''

Het ontwerp voor de geluidsremmer kwam uit de bus rollen na een internationale wedstrijd die Schiphol had uitgeschreven. Juist vanwege zijn eenvoud en het niet permanent verstoren van het zicht, werd het plan van Toine Goethem gekozen. Daarin komt langs de westzijde van de Polderbaan een tunneltent te staan. Aan de zijde van de baan is het doek dun, zodat het geluid erdoor kan. Maar de andere zijde is dikker, zodat het geluid wordt weerkaatst. De tunneltent staat er alleen wanneer de Polderbaan wordt gebruikt voor startende vliegtuigen. Op andere momenten ligt de tent plat.

,,Dat klinkt allemaal simpel, maar de uitvoering is een stuk lastiger. De barrier moet er wel veertig jaar staan. Het mag niet kapot waaien. Je moet er toch niet aan denken dat opeens een stuk doek in de motor van een vliegtuig komt. Het doek moet stormbestendig zijn, net als de baleinen waarmee de tent overeind wordt gehouden. Dat is echt een gigantische constructie omdat het geheel 2200 meter lang en maar liefst veertien meter hoog wordt'', benadrukt Rutten de enorme afmetingen.

Terug naar de homepage | Terug naar berichten overzicht

Wilt u meer informatie over de Board of Airline Representatives In the Netherlands, bezoek dan de BARIN website.

Ikverticket!

Meer luchtvaart nieuws:
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl

Ikverticket.nl is een initiatief van BARIN, Board of Airline Representatives In the Netherlands.

Disclaimer

© 2007 - 2017 BARIN